حذف دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مشکل کسری بودجه دولت کمک نمی‌کند؟

حرکت خلاف جهت قیمت سکه/ قیمت دلار افت کرد

12:34 - 1400/10/05
قیمت دلار معاملات امروز را کاهشی آغاز کرد، اما قیمت سکه که روز گذشته افت شدیدی داشت و حبابش کوچک شده بود، بالا رفت. هیئت مذاکره‌کننده ایرانی فردا عازم وین می‌شود و بازار اخبار برجامی را دنبال می‌کند.

به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا صبح، امروز روند کاهشی را که روز گذشته در پیش گرفته بود، ادامه داد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز حدود 100 تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود. باز هم مانند روز گذشته قیمت دلار متشکل نوسان محدودی را در شروع کار به ثبت رساند و با افت 16 تومانی نسبت به عصر دیروز 27 هزار و 178 تومان گزارش می‌شد. قیمت ابتدایی دلار سنا نیز از قیمت انتهای روز گذشته 23 تومان پایین‌تر بود و روی 27 هزار و 449 تومان قرار داشت.

 

اخبار برجامی که توجه فعالان بازار را جلب کردند کدامند؟

فردا هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای پیگیری مذاکرات احیای برجام وارد وین می‌شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است احتمال رسیدن به توافق در این دور وجود دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از برخورد غربی‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید محدودیت‌های هسته‌ای که ایران پذیرفته بود، در قبال لغو تحریم‌ها بوده، اما غربی‌ها هیچ تحریمی را لغو نکرده‌اند و انتظار دارند تا ایران کماکان به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. بحث بر سر ارز حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی ادامه دارد، نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برای دارو و گندم را منطقی نمی‌داند، اما همه اعضای کمیسیون مثل هم فکر نمی‌کنند.

حرکت خلاف جهت قیمت سکه/ قیمت دلار افت کرد11

مشکل کسری بودجه برای دولت باقی می‌ماند؟

مسئله اصلی که باعث ایجاد تورم و ناپایداری قیمت دلار شده کسری بودجه دولت است و قاعدتا باید طرح‌هایی اجرا شود که به کاهش کسری بودجه دولت کمک کند. اما گویی تاکید سیاست‌های لفظی بر حمایت از اقشار ضعیف قرار گرفته نه بر رفع مشکل کسری بودجه، مثلا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید ارز 4 هزار و 200 تومانی حذف می‌شود، نان گران می‌شود و بخش عمده افزایش درآمد دولت از این مجرا را به مردم یارانه می‌دهند. اگر اینگونه باشد، حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی قرار نیست کمک زیادی به رفع مشکل کسری بودجه دولت کند (کسری بودجه دولت با تورم بالا و نوسانات صعودی قیمت دلار ارتباط تنگاتنگی دارد).

قیمت سکه افزایش یافت

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. قیمت دلار معاملات امروز را کاهشی آغاز کرد، اما قیمت سکه که روز گذشته افت نسبتا شدیدی را ثبت کرده و حباب آن کوچک شده بود، به صورت محدود به سمت بالا حرکت کرد. قیمت سکه ظهر امروز با رشد 50 هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی 13 میلیون و 90 هزار تومان قرار گرفت و اندازه حباب آن 2.7 درصد به دست می‌آمد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز مسیر نزولی را دنبال کرد، اما قیمت سکه که روز گذشته افت شدیدی داشت و حبابش کوچک شده بود، قدری بالا رفت. فردا هیئت مذاکره‌کننده ایران عازم وین می‌شود. اخبار مربوط به حواشی حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده‌اند.