خودرویی‌ها ، بازار سهام را سبز کردند؛

ثبت بیشترین رشد بورس در دو هفته اخیر

14:24 - 1400/09/17
اقتصادنیوز: در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بیشترین رشد در 12 روز اخیر را پشت سر گذاشت.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه، 17 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با صعود 11 هزار و 349 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 349 هزار واحد رسید. افزایش 11 هزار واحدی بیشترین میزان رشد شاخص در 12 روز کاری اخیر است.

 

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 2 هزار و 444 واحدی در سطح 363 هزار و 586 واحدی ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 73 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 176 واحد قرار گرفت. 

نمادهای تأثیرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «خودرو» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و «کگل»، «شفن» و «وکار» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «سمگا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «وهور» و «توسن» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌های سبز بازار

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» افزایش یافت. افزایش قیمت خودرو موجب رشد قیمت سهام شرکت‌های خودرویی شد، به طوری که قیمت سهام نماد خودرو (ایران خودرو) 7 درصد و قیمت سهام خساپا (سایپا) 4 درصد افزایش یافت. خبهمن، ورنا، خزامیا و خگستر نیز از دیگر نمادهای سبزپوش خودرویی بودند.  

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 62 درصدی به رقم 9 هزار و 960 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 856 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 310 میلیارد تومان رسید که 33 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.