3 نماد تاثیرگذار در رشد شاخص کل

حقوقی‌ها بورس را بالا کشیدند /تداوم رشد فملی

15:46 - 1400/07/26
فملی برای سومین روز متوالی رشد کرد و بیشترین تأثیر را در رشد اندک شاخص کل بورس داشت.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات امروز، دوشنبه 26 مهر 1400، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز یکشنبه 853 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 436 هزار و 963 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز با کاهش 4 هزار و 347 واحدی در سطح 393 هزار و 963 واحدی ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 107 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 306 واحد قرار گرفت.

صعو شاخص با پول حقوقی‌

در حالی که نمادهای بزرگ بازار از جمله شبندر، شپنا و فولاد با خروج پول حقیقی و صف فروش مواجه بودند. در دقایق پایانی معاملات دوشنبه معامله‌گران حقوقی از این نمادها حمایت کردند و صف‌های فروش را جمع‌آوری کردند. 

در مقابل نماد فملی که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشت، با ورود پول حقیقی همراه بود و توانست برای سومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه دهد. 

خروج پول حقیقی

روز دوشنبه برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 711 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 83 میلیارد تومان بود. پس از آریان، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

حقوقی‌ها بورس را بالا کشیدند /تداوم رشد فملی19

سهم های تاثیرگذار بر شاخص بورس

امروز نمادهای «فملی»، «شاراک» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «شپنا»، «پارس» و «کالا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

سهم های تاثیرگذار بر شاخص فرابورس

در فرابورس نیز نمادهای «فرابورس»، «فجهان» و «دماوند» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «آریا» و «کگهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

پرتراکنش‌ترین نمادها

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فملی صدرنشین است و فسبزوار و کیمیاتک در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز توسن، دی و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 52 هزار و 646 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 682 درصد افزایش یافته است. اما ارزش معاملات خرد با افت 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 336 میلیارد تومان رسید. امروز ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت به 45 هزار و 262 میلیارد تومان رسید که 86 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد افت کرد و در رقم 317 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به یکشنبه 21 درصد کاهش یافت و 227 میلیارد تومان شد. 

نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف‌ خرید 194 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای فاسمین (شرکت کالسیمین) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کالا (شرکت بورس کالای ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 32 میلیارد تومانی داشت. پس از کالا، وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

حقوقی‌ها بورس را بالا کشیدند /تداوم رشد فملی9