گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

روز جهنمی بورس تهران/ رکوردهای جدید بازار سهام

18:14 - 1400/07/20
امروز 20 مهر 1400 شاخص‌های بازار سهام تهران به شدت سقوط کردند و چند رکورد منفی جدید ثبت شد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات روز سه‌شنبه تعداد نمادهایی که کاهش قیمت داشتند 15 برابر بیشتر بود و شاخص کل و شاخص هم وزن بیشترین سقوط یک ماه اخیر را پشت سر گذاشتند.

 

سقوط آزاد

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 29 هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و 428 هزار واحد رسید. پس از آن روند نزولی بازار ادامه یافت و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 38 هزار و 772 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 418 هزار و 721 واحد رسید.

روند تغییرات شاخص هم‌وزن نیز مشابه شاخص کل بود و در پایان معاملات با ریزش 12 هزار و 184 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 401 هزار و 574 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس  با 350 واحد سقوط به رقم 20 هزار و 484 واحد رسید.

رکورد سقوط

ریزش 38 هزار واحدی شاخص کل و سقوط 12 هزار واحدی شاخص هم وزن سنگین‌ترین سقوط شاخص‌های بورس تهران در یک ماه اخیر است.

روز جهنمی بورس تهران/ رکوردهای جدید بازار سهام6

مازاد عرضه در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 46 درصد افت کرد و در رقم 83 میلیارد تومان ایستاد. اما در نیم ساعت پایانی تعداد صف‌های فروش افزایش یافت و 51 سهم صف فروش شدند تا در پایان معاملات 208 نماد صف فروش داشته باشند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به دیروز 250 درصد افزایش یافت و 371 میلیارد تومان شد. 

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 39 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، کدما (شرکت معدنی دماوند) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

 دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 32 نماد رشد قیمت داشتند که 19 نماد بورسی و 13 نماد فرابورسی بودند. همچنین 458 نماد کاهش قیمت داشتند که 327 نماد بورسی و 131 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 6 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 93 درصد بازار افت قیمت داشتند.

هفتمین روز خروج پول حقیقی 

روز سه‌شنبه برای هفتمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 205 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین میزان در 12 روز کاری مهرماه است. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی برای دومین روز متوالی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 111 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) و آریان (شرکت پارس آریان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فارس»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فایرا»، «چکاپا» و «خنصیر» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «صبا» و «شگویا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «فجهان» و «شکام» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فسبزوار صدرنشین است و کیمیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز توسن، فجهان و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 556 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 65 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 811 میلیارد تومان رسید.

امروز 39 درصد از ارزش معاملات کل بازار به اوراق بدهی اختصاص داشت که 4 هزار و 496 میلیارد تومان ارزش داشت.

 بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 222 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، لپارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فجهان و زاگرس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد دی (بانک دی) با تعداد 991 میلیون و 292 هزار و 694 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. دو نماد شبندر و فجهان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

روز جهنمی بورس تهران/ رکوردهای جدید بازار سهام6