واکنش بورس به رئیس کل جدید بانک مرکزی؛

پیش بینی بورس امروز / دلار چه سیگنالی به بورس می‌دهد؟

09:27 - 1400/07/17
روز چهارشنبه انتشار دو خبر بر بازار ارز اثرگذار بود. تغییرات قیمت دلار چه تأثیری بر بازار سهام خواهد داشت؟

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز – ‌شنبه هفدهم مهرماه- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس برای هشتمین روز متوالی صعود کرد و 3 هزار و 640 واحد بالا آمد.

 

همچنین شاخص هم‌وزن هزار و 790 واحد رشد کرد اما شاخص کل فرابورس افت 40 واحدی داشت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 270 نماد رشد قیمت و 213 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 42 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های سیمان سفید نی ریز (سنیر)، داروسازی روزدارو (دروز) و شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز کارخانجات صنعتی تبرک (تبرک)، داروسازی تولید دارو (دتولید) و نفت پاسارگاد (شپاس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت تراکتورسازی ایران (تایرا)، صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) و زر ماکارون (غزر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و قند چهارمحال (قچار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای 242 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس امروز / دلار چه سیگنالی به بورس می‌دهد؟15

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات چهارشنبه 24 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 64 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 15.5 درصد رشد کرد و در رقم 327 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 20 درصد کاهش یافت و 85 میلیارد تومان شد. 

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 65 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف خرید را داشتند.

 بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 35 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، برکت (شرکت دارویی برکت) و قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز / دلار چه سیگنالی به بورس می‌دهد؟6

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز کاری هفته شاهد تداوم روند صعودی بورس بودیم. شاخص برای هشتمین روز متوالی صعود کرد و یک گام دیگر به کانال 1.5 میلیونی نزدیک شد. 54 درصد نمادهای بازار سبزپوش شدند و شاخص هم وزن هزار و 790 واحد رشد کرد. به علاوه برای پنجمین روز متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش مازاد تقاضا در روز چهارشنبه -نسبت به روز قبل- رشد 36 درصدی داشت.

علاوه بر این، هرچند که در 3 روز کاری اخیر شاهد خروج پول حقیقی از بازار بوده‌ایم اما این روند در روزهای دو‌شنبه و چهارشنبه کاهشی بود که نشانه‌ای مثبت تلقی می‌شود. روز یکشنبه 563 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد ولی در روز دوشنبه به 323 میلیارد تومان کاهش یافت و روز چهارشنبه به 200 میلیارد تومان رسید.

اما این روزها یک چشم فعالان بورسی به تغییرات قیمت ارز است تا جایی که بسیاری از تحلیل‌گران یکی از عوامل اصلی رشد شاخص در 8 روز اخیر را بازگشت دلار از مسیر نزولی قبلی و بالا آمدن آن به کانال 28 هزار تومانی می‌دانند. صبح روز چهارشنبه پس از اظهارات وزیر خارجه مبنی بر بازگشت به مذاکرات برجامی،‌ دلار ریزش کرد. اما پس از اعلام انتصاب علی صالح‌آبادی به رئیس کلی بانک مرکزی از شتاب روند نزولی دلار کاسته شد. در بازار فردایی نیز قیمت دلار اندکی افزایش یافت و تا 27 هزار و 950 تومان بالا آمد. بنابراین سیگنال نزولی دلار چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسد و روندهای درونی بازار سهام می‌تواند شاخص را بالا بکشد.

پیش بینی بورس امروز / دلار چه سیگنالی به بورس می‌دهد؟8