گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در آخرین روز هفته؛

زور بورس تهران به مرز 1.5 میلیونی نرسید

19:34 - 1400/07/14
امروز 14 مهر 1400 شاخص بورس تهران سبزپوش ماند اما نتوانست سقف مقاومت را بشکند و وارد کانال 1.5 میلیونی شود.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس برای هشتمین روز متوالی صعود کرد و با رشد 3 هزار 640 واحدی به سطح یک میلیون و 488 هزار واحد رسید.

 

صعود بورس و نزول فرابورس

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 4 هزار واحد رشد کرد. اما این روند تنها در 30 دقیقه ابتدایی تداوم داشت و پس از آن شاخص نزولی شد. جهت حرکت شاخص کل چند بار تغییر کرد اما دامنه نوسان شاخص بسیار اندک بود. در پایان معاملات شاخص کل به رقم یک میلیون و 488 هزار واحد رسید که نسبت به روز دو‌شنبه 3 هزار و 640 واحد صعود کرده است.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 790 واحد نسبت به روز گذشته بالا آمد و در رقم 427 هزار و 282 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 40 واحد افت کرد و به رقم 21 هزار و 331 واحد رسید.

زور بورس تهران به مرز 1.5 میلیونی نرسید14

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 270 نماد رشد قیمت داشتند که 178 نماد بورسی و 92 نماد فرابورسی بودند. همچنین 213 نماد کاهش قیمت داشتند که 163 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 42 درصد بازار افت قیمت داشتند.

روز چهارشنبه برای سومین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 48 میلیارد تومان بود. پس از فجهان، وپست (پست بانک ایران) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «شپنا»، «فارس» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فولاد»، «فخوز» و «شستا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

سهم های تاثیرگذار بر شاخص فرابورس

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شراز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «هرمز» و «مادیرا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

پرتراکنش‌ترین نمادها

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فسبزوار صدرنشین است و کیمیاتک و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، توسن و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 15.5 درصد رشد کرد و در رقم 327 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 20 درصد کاهش یافت و 85 میلیارد تومان شد. 

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 65 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 35 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، برکت (شرکت دارویی برکت) و قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 23 هزار و 988 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 45 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 464 میلیارد تومان رسید. 

شپنا و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 311 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، کالا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فرابورس و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 603 میلیون و 874 هزار و 486 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. خبهمن و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

زور بورس تهران به مرز 1.5 میلیونی نرسید4