بانک امریکا پیش بینی کرد:

نفت ۱۰۰ دلاری در راه است

12:24 - 1400/07/10
بانک امریکا اعلام کرد افزایش قیمتهای گاز طبیعی، زمستان سرد و بازگشایی سفرهای هوایی بین المللی می تواند قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند و بحران اقتصادی بعدی را رقم بزند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این بانک ماه گذشته اعلام کرده بود اگر زمستان سردتر از حد معمول باشد که مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای انرژی در ماههای آینده خواهد بود، قیمت هر بشکه  نفت در شش ماه آینده می تواند به ۱۰۰ دلار صعود کند. اکنون بانک امریکا می گویند پتانسیل نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار ممکن است سبب ساز یک بحران جهانی به دلیل فشار تورمی بالا شود.

 

بانک امریکا در یادداشتی که در بلومبرگ منتشر شد، اعلام کرد روی آوردن از گاز به نفت به دلیل افزایش کم سابقه قیمت گاز طبیعی می تواند باعث تقاضای بیشتری برای نفت به خصوص دیزل شود. سپس زمستان سردتر، تقاضا برای انرژی و قیمتها را بسیار بالاتر خواهد بود. همزمان بازگشایی مرزهای آمریکا برای سفر بین المللی هم تقاضا برای سوخت جت را تقویت می کند.

تحلیلگران بانک امریکا در این یادداشت نوشتند: اگر همه این عوامل یکجا جمع شوند، قیمتهای نفت می تواند جهش پیدا کرده و به دور دوم فشارهای تورمی در سراسر جهان منتهی شود. به عبارت دیگر ممکن است تنها یک طوفان از تندباد کلان بعدی فاصله داشته باشیم.

در پی صعود نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه در سه شنبه هفته گذشته، نگرانیها نسبت به تورم پایدار در سراسر جهان تشدید شده است. قیمتهای بالای کالاهای انرژی شامل نفت، تورم را که در حال حاضر از نرخ هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی آمریکا فراتر رفته است، بالاتر خواهد برد. در حال حاضر فشارهای تورمی موقتی دیده می شوند اما قیمتهای بالای پایدار نفت فشار بیشتری روی قیمتها وارد خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک امریکا با توجه به عدم سرمایه گذاری کافی در تولید جدید که تحت تاثیر بحران سال گذشته و تعهد شرکتهای انرژی و دولتها برای کربن خنثی شدن روی داده است، نه تنها در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت هم به نفت خوش بین است.

بانک مورگان استنلی هم پیش بینی کرده که کمبود عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا می کند و قیمتها در یک سناریوی خوش بینانه به ۸۵ دلار می رسد. گلدمن ساکس هم هفته پیش در پی بهبود سریع‌تر از حد انتظار تقاضا برای سوخت از موج شیوع واریانت دلتای ویروس کرونا و اختلالات عرضه، پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال را از ۸۰ به ۹۰ دلار افزایش داد.