خداحافظی با روزهای داغ بورس؛

پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته اول پائیز

10:56 - 1400/07/03
بورس تهران در پایان تابستان 1400 روند نزولی داشت و رشد ماه مرداد را از دست داد. روند قیمت‌ها در هفته آینده چگونه خواهد بود؟

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 101 هزار و 811 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 386 هزار واحد رسید. شاخص کانال 1.4 میلیونی را از دست داد و سیر نزولی بازار شتاب گرفت. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته اول پائیز11

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 4 هزار و 834 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 386 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 101 هزار و 811 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 6.8 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 2.5 درصدی هفته پیش نزول بیشتری داشته است.

 

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نسبت به هفته پیشین 34 هزار و 971 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 415 هزار و 495 واحد رسید و بازدهی منفی 7.7 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته اول پائیز15

پیش بینی بورس هفته

معاملات بورس در هفته گذشته با رشد اندک شاخص کل شروع شد و در روز شنبه شاخص تا سطح یک میلیون و 450 هزار واحد بالا رفت. اما در روز یکشنبه بیش از 29 هزار واحد سقوط کرد. روز دوشنبه 7 هزار واحد رشد کرد اما دو روز پایانی با شتاب زیادی نزول کرد و در مجموع بیش از 40 هزار واحد سقوط کرد.

بنابراین بورس هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت و کمترین بازدهی هفتگی را در 11 ماه گذشته ثبت کرد. به علاوه همانند هفته پیشین، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و در مجموع 3 هزار و 905 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 781 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است که نسبت به هفته قبل افزایش 54 درصدی را نشان می‌دهد.

پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته اول پائیز19

در دو هفته اخیر که روند قیمت‌ها نزولی بوده است تنها نکته امیدوار کننده برای سهام‌داران وجود مازاد تقاضا در بازار بود. اما ارزش مازاد تقاضا نیز به کمترین سطح در یک ماه اخیر رسیده است.

روز چهارشنبه برای هفدهمین روز متوالی معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. در پایان معاملات آخرین روز هفته ارزش صف‌های خرید 349 میلیارد تومان بود که 114 میلیارد تومان بیش از ارزش صف‌های فروش بود.    

در آخرین هفته کاری تابستان ارزش معاملات سهام نیز کاهش یافت و نقدشوندگی بازار کاهش یافت. میانگین ارزش معاملات کل هفته 18 هزار و 472 تومان بود که نسبت به رقم 23 هزار و 536 میلیاردی هفته پیشین، افت 21 درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 6 هزار و 795 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 7 هزار و 43 میلیاردی هفته پیشین، افت 3.5 درصدی داشته است.

بنابراین برخی تحلیل‌گران با تکیه بر روندهای درونی بازار در هفته اخیر معتقدند که روند صعودی خروج نقدینگی نمایانگر مسیر بازار در روزهای آتی است. 

از سوی دیگر تحلیل‌گرانی که به معیارهای بنیادی بازار توجه دارند، معتقدند با فرارسیدن مهرماه، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و گزارش سود آن‌ها بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته اول پائیز19