پنجمین روز متوالی خروج پول حقیقی؛

سقوط قیمت معدنی‌ها و بانکی‌ها در بورس

15:18 - 1400/06/30
روز سه‌شنبه، 30 شهریور ماه، دو گروه «استخراج کانه‌های فلزی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» یکپارچه قرمزپوش شدند و تمامی نمادهای آن‌ها افت قیمت داشتند.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با ریزش 36 هزار و 535 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 391 هزار واحد نزول کرد تا پس از 31 روز کاری به کانال 1.3 میلیونی بازگردد. آخرین بار شاخص کل در روز 12 مرداد ماه در کانال 1.3 میلیونی قرار داشت.

شاخص هم وزن نیز با افت 11 هزار و 89 واحدی در سطح 421 هزار و 521 واحدی ایستاد. 

فرابورس هم یک کانال ریزش کرد و شاخص کل فرابورس 440 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 725 واحد قرار گرفت. آخرین بار در 19 مرداد ماه شاخص فرابورس در کانال 20 هزار واحدی قرار داشت که 26 روز کاری از آن می‌گذرد.

گروه‌های قرمز بازار

دو گروه «استخراج کانه‌های فلزی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» یکپارچه قرمزپوش شدند و تمامی نمادهای آن‌ها افت قیمت داشتند. 

پنجمین روز خروج پول حقیقی 

روز سه‌شنبه برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 246 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز دوشنبه افزایش 300 درصدی داشته است. به عبارت دیگر خروج پول حقیقی 4 برابر شده است.

در 5 روز اخیر در مجموع 3 هزار و 296 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شکام (صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 182 میلیارد تومان بود. پس از شکام، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فوکا (فولاد کاویان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

سقوط قیمت معدنی‌ها و بانکی‌ها در بورس19

سهم های تاثیرگذار بر شاخص بورس

امروز نمادهای «فولاد»، «شستا» و «کگل» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فسبزوار»، «کیمیاتک» و «امین» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

سهم های تاثیرگذار بر شاخص فرابورس

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «کگهر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «فرابورس» و «وسپهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

پرتراکنش‌ترین نمادها

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و فسبزوار و کیمیاتک در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، دی و وهامون پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 22 هزار و 4 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 142 درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 384 میلیارد تومان رسید.

صعود ارزش صف های فروش پایانی 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 55 درصد تنزل کرد و در رقم 501 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 90 درصد افزایش یافت و 458 میلیارد تومان شد.

شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) با صف‌ خرید 322 میلیارد تومانی برای چهارمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فسبزوار، نمادهای اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) و توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به آپ (آسان پرداخت پرشین) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 70 میلیارد تومانی داشت. پس از آپ، مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری)  و کاما (شرکت باما) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

سقوط قیمت معدنی‌ها و بانکی‌ها در بورس12