هجوم باد پائیزی به بازار سهام؛

پیش بینی بورس در آخرین هفته تابستان 1400

18:35 - 1400/06/26
بورسی‌ها به استقبال آخرین هفته کاری تابستان می‌روند در حالی که نیروهای صعودی بازار کمرنگ‌تر از هفته‌های قبل هستند و باد پائیزی در بازار سهام وزیدن گرفته است.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 37 هزار و 711 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 488 هزار واحد رسید. فاصله شاخص از کانال 1.5 میلیونی بیشتر شد و بازار نیرویی برای رشد نداشت. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

پیش بینی بورس در آخرین هفته تابستان 140015

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 8 هزار و 665 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 488 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 37 هزار و 711 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.5 درصد شود که نسبت به بازدهی مثبت 0.35 درصدی هفته پیش نزول چشمگیری داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نسبت به هفته پیشین 15 هزار و 639 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 450 هزار و 459 واحد رسید و بازدهی منفی 3.4 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس در آخرین هفته تابستان 140017

پیش بینی بورس هفته

معاملات بورس در هفته گذشته با رشد شاخص کل شروع شد و در روز شنبه شاخص تا سطح یک میلیون و 530 هزار واحد بالا رفت. اما در روز یکشنبه بیش از 40 هزار واحد سقوط کرد که دومین سقوط بزرگ شاخص در سال 1400 بود. در این روز شاخص هم وزن نیز بیش از 13 هزار واحد ریزش کرد تا بیشترین نزول در سال جاری را ثبت کند.

ناظران قیمت گذاری دستوری قیمت سیمان را یکی از عوامل اصلی ریزش شاخص کل دانستند و دوباره بحث داغ مداخله دولت در میان فعالان بازار سرمایه رونق گرفت. روند نزولی بازار در روز دوشنبه نیز ادامه یافت و سه‌شنبه تنها روز صعودی بازار بود که شاخص بورس 21 هزار واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 496 هزار واحد رسید. در حالی که شاخص به فاصله 3 هزار واحدی کانال 1.5 میلیونی رسیده بود و سهام‌داران به صعود شاخص به کانال بالاتر در آخرین روز کاری امیدوار شده بودند، شاخص روز چهارشنبه عقب نشست و بیش از 8 هزار واحد افت کرد. 

بنابراین بورس هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت. به علاوه بر خلاف هفته پیشین، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و در مجموع 2 هزار و 529 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 505 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.

تنها نکته امیدوار کننده برای سهام‌داران وجود مازاد تقاضا در بازار است. روز چهارشنبه برای دوازدهمین روز متوالی معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. در پایان معاملات آخرین روز هفته ارزش صف‌های خرید 872 میلیارد تومان بود که 803 میلیارد تومان بیش از ارزش صف‌های فروش بود.  

بنابراین برخی تحلیل‌گران با تکیه بر تغییر روند بازار در روز چهارشنبه معتقدند شاخص توان ورود به کانال بالاتر را در هفته آتی ندارد. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند بازار برای صعودی شدن به نیروی فعال سازی نیاز دارد. اگر روند تغییرات قیمت دلار در ابتدای هفته صعودی شود می‌تواند نقش نیروی صعودی مورد نظر را بازی کند. به نظر می‌رسد آن دسته از سهام‌داران که چشم انتظار اخبار مثبت هستند باید این هفته را نیز صبر کنند تا با فرارسیدن مهرماه کم کم صورت‌های مالی شرکت‌ها و گزارش سود آن‌ها منتشر شود. همچنین با تکمیل کابینه دولت سیزدهم سیاست‌های اقتصادی دولت،‌خصوصا سیاست‌های پولی بانک مرکزی مشخص خواهد شد که می‌تواند بر وضعیت بازار سهام نیز تاثیرگذار باشد.

پیش بینی بورس در آخرین هفته تابستان 14009