گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام تهران؛

نهنگ‌هایِ بورس پایتخت به دنبالِ سهم‌هایِ کوچک

16:52 - 1400/06/14
در معاملات امروز 14 شهریور 1400 شاخص کل بورس نزول کرد و شاخص هم وزن صعود کرد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در دومین روز کاری بازار سهام، شاخص کل بورس 3 هزار و 780 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 537 هزار واحد رسید. اما شاخص هم وزن 2 هزار و 585 واحد بالا آمد. 

دو سمت صعودی و نزولی بازار

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس نزولی شد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی حدود 10 هزار واحد افت کرد. پس از آن شاخص صعودی شد و در پایان معاملات شاخص با افت اندک 3 هزار و 780 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 537 هزار واحد رسید.

برخلاف شاخص کل، شاخص هم وزن با رشد 2 هزار و 585 واحدی در سطح 467 هزار و 16 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 48 واحد افت کرد و در سطح 22 هزار و 693 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 291 نماد رشد قیمت داشتند که 198 نماد بورسی و 93 نماد فرابورسی بودند. همچنین 182 نماد کاهش قیمت داشتند که 137 نماد بورسی و 45 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.

نهنگ‌هایِ بورس پایتخت به دنبالِ سهم‌هایِ کوچک14

 لیدرهای بازار

روز یکشنبه نمادهای «فولاد»، «شستا» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «رمپنا»، «وپارس» و «حکشتی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، سپیدار و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج پول حقیقی از بزرگان بورس/ نهنگ‌های بورس به دنبال سهم‌های کوچک 

روز یکشنبه برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 267 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.  

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام رمپنا (هلدینگ مپنا) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 72 میلیارد تومان بود. پس از رمپنا، کوثر (بیمه کوثر) و قثابت (قند ثابت خراسان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در مقابل بسیاری از نمادهای بزرگ بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند، شپنا (پالایش نفت اصفهان) با 36 میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشت و پس از آن، شبندر، فولاد، شتران، وغدیر، فملی، تاپیکو، پارسان، فخوز و صبا بیشترین خروج پول را داشتند.

افزایش ارزش صف های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 2 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 85 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 18 برابر افزایش یافت و 108 میلیارد تومان شد.

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) با صف‌ خرید 153 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای کپرور (شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس) و شسپا (شرکت نفت سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به صبا (شرکت سرمایه گذاری صبا تامین)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت.پس از صبا، سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش داشتند.

 کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 26 هزار و 348 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 41 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز با رشد 113 درصدی به 13 هزار و 405 میلیارد تومان بالغ شد که 51 درصد ارزش معاملات کل بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 10 هزار و 324 میلیارد تومان رسید.

فرابورس و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز سهام فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 293 میلیارد تومان بود.

پس از فرابورس، حق تقدم سهام کگل بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و 211 میلیون و 68 هزار و 175 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از دی، نمادهای خودرویی بازار بیشترین حجم معامله را داشتند. خساپا در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. خودرو و خبهمن نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

نهنگ‌هایِ بورس پایتخت به دنبالِ سهم‌هایِ کوچک12