دو دمای متفاوت در بازار سهام امروز؛

رویگردانی سهامداران حقیقی از بزرگان بورس

16:18 - 1400/06/14
در روزی که شاهد تداوم ورود پول حقیقی به بازار سهام بودیم، قیمت سهام بزرگان بازار سقوط کرد و نقدینگی حقیقی از آن‌ها خارج شد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با کاهش 3 هزار و 780 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 537 هزار واحد صعود کرد. 

شاخص هم وزن با رشد 2 هزار و 585 واحدی در سطح 467 هزار و 16 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 48 واحد پائین آمد و در سطح 22 هزار و 693 واحد قرار گرفت.

خروج پول حقیقی 

روز یکشنبه برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 267 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.  

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام رمپنا (هلدینگ مپنا) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 72 میلیارد تومان بود. پس از رمپنا، کوثر (بیمه کوثر) و قثابت (قند ثابت خراسان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در مقابل بسیاری از نمادهای بزرگ بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند، شپنا (پالایش نفت اصفهان) با 36 میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشت و پس از آن، شبندر، فولاد، شتران، وغدیر، فملی، تاپیکو، پارسان، فخوز و صبا بیشترین خروج پول را داشتند.

رویگردانی سهامداران حقیقی از بزرگان بورس1

دو دمای متفاوت در بازار

امروز بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار افت قیمت داشتند و بزرگان صنعتی سه گروه «محصولات شیمیایی» (از جمله شگویا، آریا، شغدیر، پارس، پارسان، تاپیکو، شصدف و شاراک)، «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (از جمله شبندر، شپنا، شتران، شبریز و شاوان) و «فلزات اساسی» (مانند فملی، ذوب، فولاد، کاوه، فخوز و هرمز) قرمزپوش شدند.  همچنین نمادهای «فولاد»، «شستا» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت 3 هزار و 780 واحدی شاخص کل داشتند. 

اما در سمت دیگر بازار نمادهای کوچک و متوسط بورسی و فرابورسی رشد قیمت داشتند. 291 نماد که 60 درصد نمادهای بازار را تشکیل می‌دهند سبزپوش شدند و شاخص هم وزن را 2 هزار و 585 واحد بالا کشیدند. 

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 26 هزار و 348 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 41 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز با رشد 113 درصدی به 13 هزار و 405 میلیارد تومان بالغ شد که 51 درصد ارزش معاملات کل بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 10 هزار و 324 میلیارد تومان رسید.

سهم های پُرمعامله

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، سپیدار و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 2 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 85 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 18 برابر افزایش یافت و 108 میلیارد تومان شد.

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) با صف‌ خرید 153 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای کپرور (شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس) و شسپا (شرکت نفت سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به صبا (شرکت سرمایه گذاری صبا تامین)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت.پس از صبا، سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش داشتند.