پیش‌بینی بورس تهران در هفته سوم شهریور؛

حمله شاخص به دیوار مقاومت

20:45 - 1400/06/12
در هفته دوم شهریور1400 روند صعودی شاخص بورس تهران پس از 9 هفته متوقف شد. شاخص کل به سقف مقاومتی خورده که هفته پیش از آن عبور کرده، آیا این هفته آن را پشت سر می‌گذارد؟

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 29 هزار و 536 واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 520 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 987 واحدی را ثبت کرد. پس از 9 هفته شاخص بورس نسبت به هفته پیشین نزول کرد، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 24 هزار و 521 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 520 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 29 هزار و 536 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.9 درصد شود که نسبت به بازدهی مثبت 3.3 درصدی هفته پیش نزول داشته است.

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نسبت به هفته پیشین 987 واحد پایین‌تر ایستاد و به رقم 455 هزار و 371 واحد رسید و بازدهی منفی 0.22 درصدی را ثبت کرد.

 حمله شاخص به دیوار مقاومت16

پیش بینی بورس هفته

از ابتدای تابستان شاخص بورس در تمامی هفته‌ها روند صعودی داشت. در پایان آخرین هفته کاری خرداد شاخص در کانال یک میلیون و 200 هزار واحد قرار داشت و در نیمه دوم تیرماه وارد کانال 1.3 میلیونی شد. مرداد داغ‌ترین ماه برای بورسی‌ها بود و در این ماه شاخص دو پله بالا آمد و به کانال 1.5 میلیونی رسید. اما پس از 9 هفته کاری صعودی در پایان دومین هفته شهریورماه شاخص افت کرد و حتی برای یک روز کانال 1.5 میلیونی را از دست داد.

اما علت این افت چه بود؟ گروهی از تحلیل‌گران وقفه پیش آمده در رشد قیمت‌ها را متاثر از بازگشایی نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندعباس) می‌دانند. ابتدا قرار بود شبندر روز یکشنبه بازگشایی شود اما کشف قیمت نشد و بازگشایی آن به روز دوشنبه موکول شد. بسیاری از سهم‌های بازار در این دو روز در صف‌های فروش قفل شدند و شبندر با تقاضایی زیادی مواجه شد و رشد قیمت 52 درصدی را در روز دوشنبه ثبت کرد. ارزش مازاد عرضه بازار در پایان معاملات دوشنبه بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود و شاخص کل بورس 49 هزار واحد سقوط کرد. روند نزولی بورس روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و شاخص بیش از 27 هزار واحد نزول کرد و برای سومین روز پیاپی خروج پول حقیقی ثبت شد.

 اما روز چهارشنبه روند بازار عوض شد و شاخص 24 هزار واحد رشد کرد و بیشترین رقم ورود پول حقیقی در 7 ماه گذشته ثبت شد. همچنین بازار با مازاد تقاضای هزار و 165 میلیارد تومانی ثبت شد و در پایان معاملات 175 نماد صف خرید داشتند. بنابراین برخی تحلیل‌گران با تکیه بر تغییر روند قدرتمند بازار در روز چهارشنبه معتقدند وقفه پیش آمده موقت بوده و شاخص به روند صعودی خود در هفته آتی ادامه خواهد داد. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند نزول شدید شاخص کل بورس نشانه مقاومت شاخص در محدوده یک میلیون و 550 هزار است و شاخص به یک سقف مقاومت قدرتمند رسیده است و صعود روز چهارشنبه نشان می‌دهد که شاخص فعلا زیر این رقم صعود خواهد کرد اما ممکن است توان عبور از آن را نداشته باشد.