بهره برداری از نیروگاه 484 مگاواتی کهنوج

15:57 - 1400/01/25
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: بهره‌برداری از نیروگاه 484 مگاواتی کهنوج و عملیات اجرایی پنج هزارمگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی فردا (سه شنبه) با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز می‌شود.

ایرنا: «محسن طرزطلب» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به استان کرمان، نیروگاه سیکل ترکیبی « شوباد کهنوج » به ظرفیت 484 مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول، کلنگ ساخت 28 واحد نیروگاهی جدید در شرق، شمال، مرکز و جنوب کشور نیز فردا به زمین زده خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح‌های آماده کلنگ زنی شامل نیروگاه‌های بندرعباس، توس، ارومیه، هریس، ماکو، کاشان، جهرم، قشم2، عسلویه، غرب مازندران و رودشور است که از این تعداد 6 طرح به صورت بیع متقابل، یک طرح توسط بخش خصوصی و چهار طرح توسط شرکت برق حرارتی ساخته می‌شود.

طرزطلب درباره مشخصات نیروگاه « شوباد » کهنوج گفت: این نیروگاه سیکل ترکیبی در دو واحد گازی 162 مگاواتی و یک واحد بخاری 160 مگاواتی با سرمایه‌گذاری یک شرکت داخلی به میزان 310 میلیون یورو ساخته شده و بانک صنعت و معدن عامل آن است.

وی گفت: نزدیک به 85 درصد منابع مود نیاز ساخت این نیروگاه توسط صندوق توسعه ملی و بقیه آن از سوی سرمایه‌گذار تامین شده و امضای قرارداد خرید برق تضمینی آن انجام شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: ظرفیت پست نیروگاه 230 کیلو ولت است و دو مخزن ذخیره سوخت هر یک به ظرفیت 15 هزار مترمکعب در محل نیروگاه ساخته شده، برای سوخت اصلی واحدها، گاز و سوخت دوم گازوییل، اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: همزمان با این پروژه، عملیات اجرایی پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید مشتمل بر 12 طرح در 10 استان کشور فردا آغاز می‌شود که دو هزار و 800 مگاوات آنها نیروگاه‌های تازه تاسیس و دو هزار و 200 مگاوات دیگر تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های گازی است.

این مقام مسئول یادآور شد: شرکت تولید نیروی برق حرارتی در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، آغاز عملیات اجرایی 17 هزار مگاوات نیروگاه را در سال 95 در برنامه داشت که پنج هزار مگاوات آن فردا شروع می‌شود.

به گفته وی، 6 واحد از این نیروگاه ها، نیروگاه‌های گازی که توان تبدیل به سیکل ترکیبی را دارند و به این ترتیب بازدهی آنها 14 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین سایر نیروگاه‌ها نیز از بازده بالای 58 درصد برخوردارند.

نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می‌کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می‌شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می‌کند.

طرزطلب خاطرنشان کرد: بجز نیروگاه بندرعباس با ظرفیت 890 مگاوات، سایر نیروگاه‌ها با توانمندی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شوند و بطور عمده از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در زمینه نیروگاه ماکو، گفت: نیروگاه یاد شده به ظرفیت 110 مگاوات با مشارکت چینی‌ها ساخته می‌شود.

وی، مجموع ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ( پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی ) را افزون بر سه میلیارد دلار ذکر کرد.