بررسی آخرین تحولات بازار طلا

15:55 - 1400/01/25

بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، بازار طلا نتوانست عملکرد خیره کننده‌ای را پس از پیروزی غیر منتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تجربه کند و افت هفتگی ملموسی را با پایان یافتن معاملات در روز جمعه تجربه کرد.

پس از پیروزی نامزد جمهوری خواهان در انتخابات مذکور، بازار طلا برای ساعاتی توانست معاملات پر رونقی را تجربه کند اما بازارهای مالی و کالاهای صنعتی خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به هضم این رویداد غیرمنتظره پرداختند. با وجود با بودن میزان بی‌ثباتی موجود در بازارها، بورس‌های جهانی عملکردی به مراتب بهتر از سطح انتظار را از خود نشان دادند. بازار کالاهای صنعتی از جمله فلزات پایه و زنجیره فولاد رشد قیمت ملموسی را تجربه کردند و دلار نیز بار دیگر در برابر ارزهای مطرح جهان سیری صعودی را تجربه کرد. در شرایط مذکور این بازار فلزات قیمتی و به خصوص طلا بود که بسیار تحت فشار قرار گرفت.

تنها پس از چند ساعت از مشخص شدن نتیجه انتخابات، شاهد ایجاد سیل فروش در بازار طلا بودیم. فشار فروش به حدی بود که در طول سه روز پایانی هفته قیمت بیش از 110 دلار نسبت به سطوح تجربه شده در اوایل معاملات چهارشنبه سقوط کرد.

طی معاملات روز جمعه هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر با افتی بیش از سه درصدی به1224/3 دلار رسید. بدین ترتیب افت قیمت این محصول در طول هفته به شش درصد رسید.

گفتنی است که در ساعات ابتدایی پس از اعلام راهیابی ترامپ به کاخ سفید، طلا توانسته بود تا سطح قیمت 1338/3 دلار بالا رود.