صعود سیمانی ها، سبز پوشی سرمایه گذاری ها و بازگشت خودرویی ها در کنار برخی تک نمادها، شاخص کل را مثبت کرد.

سیمان سبز و سومین روز این هفته

15:48 - 1400/01/25
شاخص کل بورس با رشد 138.07 واحد به کار خود پایان داد (رشد 0.18 درصدی) که در این رشد نمادهای «کگل»، «پترول» و «وامید» بیشترین تاثیر مثبت را گذاشته اند. در آن سو نیز به نمادهای «خساپا»، «حکشتی» و «فارس» می رسیم که با اتر کاهشی خود مانع از صعود بیشتر شاخص شدند. این در حالیست که شاخص کل هم وزن نیز رشد 0.42 درصدی را تجربه کرد که بالاتر بودن آن، نسبت به شاخص کل، عملکرد بهتر شرکت ها و صنایع کوچکتر را نشان می دهد. باید اشاره کرد که فرابورس نیز با رشد 0.9 واحدی به عدد 823.2 رسیده است که در این رشد نمادهای «شاوان»، «هرمز» و «ذوب» بیشترین تاثیر را داشته اند. در سوی مقابل نیز «شراز»، «دماوند» و «وکوثر» قرار دارند که بدترین تاثیرات را بر آیفکس گذاشتند.

در خودرویی ها چه گذشت؟

گروه خودرو وساخت قطعات بازار امروز را با نزول شارپ در شاخص خود آغاز کردند که عامل آن صف فروش در اکثر نمادهای این گروه بوده است. پس از این شروع ضعیف که با نزول بیش از یک درصدی در شاخص این گروه همراه بوده و در مدت کمتر از 20 دقیقه این گروه را به بدترین گروه بازار تبدیل کرد، تحرکات مثبتی را در برخی نمادها مثل «خچرخش» و «خرینگ» مشاهده کردیم. رینگ سازی مشهد که با فشار فروش حقوقی های خود رو به رو بود، به دنبال افزایش تقاضا با رشد قیمت رو به رو شد و نهایتا با فائق آمدن بر حقوقی ها، توانست رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کند. این تحرکات و در کنار آن، حمایت سهامداران حقوقی در سایپا، موجب شد که شاخص کل این گروه نهایتا به نزدیکی های مرز صفر درصدی میل کند. «خساپا» که همانند روزهای گذشته از حمایت حقوقی ها سود می برد، هر چند به عنوان نمادی که بیشترین کاهش را بر شاخص کل بورس گذاشته، به بازار معرفی شده و امروز نیز با کاهش قیمت رو به رو بود، اما این کاهش نسبت به روز گذشته کمتر بوده و به دلیل کاهش ابتدایی ارزش این سهم در شروع بازار و انجام معاملات پر حجم (بیش از 10 میلیون) در این بازه (محدوده 1360 ریالی) به نمادی که بیشترین تاثیر منفی را بر بازار گذاشته، تبدیل شده است.

سیمانی ها استارت زدند؟

این گروه که مدتی است در حوالی سقف چند ماهه خود نوسان می کند، از شروع بازار امروز با قدرت کار خود را آغاز کرد تا اکثر نمادهای این گروه را با صف خرید که بعضا در حداکثر قیمت مجاز روزانه (نمادهایی مانند «سفارس»، «ساروم»، «ستران» و...) قرار داشتند، مشاهده کنیم. بخش عمده نقدینگی در این گروه به ترتیب به سه نماد «سشرق»، «سپاها» و «سدور» با انجام معاملات به ارزش تقریبی 16، 11 و 10 میلیارد ریال بر می گردد. نکته ای که در معاملات امروز این نمادها به چشم می آید این است که علیرغم فروش نسبتا زیاد سهامداران حقوقی در این سه سهم(فروش 4 میلیونی حقوقی ها در سیمان درود و 3 میلیونی در دو سهم دیگر)، رشد حداکثری قیمت را مشاهده می کنیم که افزایش تقاضای خریداران، صف های خرید چند میلیونی را در انتهای بازار در این نمادها به همراه آورده است. باید در روزهای آتی منتظر بود و دید این صعود (رشد بیش از 2.5 درصدی) که با عبور از قله چهار ماهه شاخص این گروه همراه بوده پایدار است یا صرفا هیجانات بازار را مشاهده می کنیم.

گزارش بازار 26 مهر را اینگونه ادامه می‌دهیم:

کانی های غیر فلزی و بازی 5 دقیقه ای!

این گروه که رشد نزدیک به یک درصدی خود را بیشتر مدیون نمادهایی مانند «کرازی» و به خصوص سهام شرکت فرآورده های نسوز آذر می داند، با انجام معاملات به ارزش بیش از 175 میلیارد ریال پس از گروه خودرو و ساخت قطعات از این حیث قرار دارد. این در حالیست که سهام شرکت سرامیک های صنعتی اردکان با جذب بیش از 65 درصد نقدینگی این گروه خود نمایی می کند. با بررسی نماد «کسرا» می بینیم که 2.2 میلیون از این سهم (در حالی که حجم میانگین معاملات ماهانه آن کمتر از 400 هزار سهم است) امروز مورد داد و ستد واقع شد که دلیل این امر شاید به توقف این سهم در پایان معاملات امروز به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده (به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه) برگردد. با نگاهی دقیق تر مشاهده می کنیم که از این بخش بیش از 1.5 میلیون سهم تنها درپنج دقیقه پایانی بازار معامله شده است تا دلیل این ادعا را مشخص کنیم.

سرمایه گذاری ها متاثر از حقوقی های «وسپه»

این گروه که تا لحظات پایانی بازار با انجام معاملات خود به ارزش بیش از 171 میلیارد، در جایگاه دوم بازار از این نظر قرار داشتند، با رشد اولیه خوبی همراه بوند که این رشد نهایتا صعود 0.61 درصدی را برای شاخص خود به ارمغان آورد. از نکاتی که در این گروه به چشم می آید، انجام معاملات سنگین در نماد «وسپه» بوده است. جابجایی بیش از 57 میلیون سهم در این نماد توسط سهامدارن و فعالین حقوقی بازار در این سهم در حالی اتفاق افتاده که حجم میانگین تبادلات یک ماه اخیر این سهم، عدد 1.4 میلیون را نشان می دهد.

«آپ» عرضه شد

همچنین عرضه اولیه شرکت آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ»، امروز در حالی انجام شد که قیمت کشف شده آن در عدد 9999 ریال ثبت شد. همچنین حداکثر سهمیه برای کدهای حقیقی و یا حقوقی هزار سهم در نظر گرفته شد که تخصیص آن بر عهده کارگزاران، بر اساس ضوابط و با رعایت اصل انصاف صورت گرفته است که این مقادیر باید حداقل 25 درصد از کل سهمیه دریافتی کارگزاری را تشکیل دهد. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که در روال گذشته فرآیند های عرضه اولیه، سهمیه کدهای آنلاین بعد از روند کشف قیمت تعیین می شد.