جهش هفتگی 5درصدی قیمت پروپیلن

13:46 - 1400/01/25
در پی کمبود عرضه پروپیلن در بازارهای شرق آسیا، قیمت این محصول رشدی قابل ملاحظه را هفته‌ای که گذشت تجربه کرد.

پلاتس: تعطیلی تعدادی از واحدهای تولید پروپیلن در شرق آسیا در برهه کنونی عرضه را پایین آورده و در عین حال چشم انداز تشدید این وضعیت نیز به تبع برنامه تعطیلی دو واحد Ningbo وShaoxing در ماه ژوئن و واحد تولید پروپیلن Satellite Petrochemical در ماه جولای وجود دارد. همین امر نیز حمایت مناسبی را از قیمت این محصول در مناطق مختلف شرق آسیا پدید آورده است.

با وجود رشد ملموس قیمت در این هفته، برخی فعالان صنعت محصولات پتروشیمی این روند را موقتی دانسته و بازار ضعیف محصولات پایین دستی مانند پلی پروپیلن را عاملی برای ایجاد فشار روی قیمت پروپیلن به حساب می‌آورند. در برهه کنونی قیمت پلی پروپیلن در شرق آسیا حدود 980 دلار در هر تن است و با توجه به هزینه 150 دلاری تبدیل پروپیلن به این محصول، قیمت پروپیلن باید به سطوح کمتر از 830 دلار برسد.

در پی این شرایط قیمت هر تن پروپیلن در قراردادهای سی اف آر چین با رشدی 49 دلاری در طول هفته به 910 دلار رسید. قیمت در قرارداد فوب کره جنوبی نیز با افزایشی 50 دلاری در سطح 900 دلار قرار گرفت.  در این میان شاهد ثبات پروپیلن تحت قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا بودیم. قیمت در این منطقه در سطح 730 دلار گزارش می‌شود.