آثار برجام بر «فارس»

13:45 - 1400/01/25
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس ، آثار برجام در سه ارتباط با شرکت های اصلی ، نحوه خرید و تامین مالی پروژه‌های نیمه‌کاره را در بزرگنرین شرکت بورس ایران اعلام کرد.

 تاثیر بر فعالیت‌ها

ایرنا: عادل نژادسلیم در پاسخ به این سوال که برجام چه تاثیری بر روند فعالیت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس داشته است؟ گفت: در دوران تحریم، خریدها را با واسطه انجام می‌دادیم. درحالی‌که با به‌ثمررسیدن برجام، توانستیم با شرکت‌های اصلی در ارتباط باشیم و این روابط همچنان پابرجا و دنباله‌دار است. به گفته وی از سویی شرکت‌های خارجی در ایران حضور یافتند و توانستیم با شرکت‌های اصلی که سازنده و صاحب فناوری هستند، در ارتباط باشیم. در یک نمونه توانستیم کمپرسورهای بیدبلند٢ را از زیمنس خریداری کنیم. به عبارتی توانستیم قطعات اصلی را از سازنده اصلی بخریم.

تفاوت خرید در شکل موجود

این مقام مسئول درباره تفاوت خرید در شکل موجود گفت: خرید از شرکت‌های اصلی بدون واسطه، افزون بر آنکه باعث کاهش هزینه‌ها شده، کیفیت را هم افزایش داده است. هرچند به ساخت داخل علاقه‌مند هستیم و زمانی سراغ شرکت‌های خارجی می‌رویم که در داخل امکان تامین آن کالاها و اقلام وجود نداشته باشد. براساس بخشنامه، خرید خارجی ممنوع است مگر آنکه ثابت شود آن کالای مورد نیاز در ایران تولید نمی‌شود.

پروژه‌های نیمه‌کاره

نژادسلیم در پاسخ به اینکه برجام چه تاثیری بر تامین مالی پروژه‌های نیمه‌کاره داشته است؟ گفت: توانستیم روند تامین مالی پروژه‌هایی را که سال‌ها به‌عنوان پروژه تعریف شده و نیمه‌کاره مانده بود، ادامه دهیم. با برجام موفق شدیم با ژاپن حدود ٩٦٠‌ میلیون یورو (حدود یک‌ میلیارد دلار یوزانس) اعتبار دریافت کنیم که یکی از ویژگی‌های آن تعهد خود شرکت هلدینگ خلیج‌فارس است، ٦٤٠‌ میلیون یورو از آن برای برخی خریدها و اقدامات در نظر گرفته شده است و ٣٢٠‌ میلیون یورو آن را برای نیازهای بعدی قرار دادیم.

مشارکت خارجی‌ها

وی درباره تاثیر برجام در زمینه مشارکت و همکاری‌های بیشتر خارجی‌ها در امور داخلی گفت: از سرمایه‌گذاری تا فناوری بسیاری از شرکت‌های خارجی اعلام آمادگی کردند که به صورت مشترک پروژه اجرا کنند. دو شرکت مطرح اروپا وارد مذاکره شده و دراین‌باره تفاهم‌نامه‌ای نوشته و به اقدامات اولیه منجر شده و مطالعات اقتصادی آن انجام شده است.