بهبود روند معاملات فلزات پایه

13:42 - 1400/01/25
روند رو به افول ارزش دلار امروز به کمک بازار فلزات پایه آمد و با بهبود چشم انداز تقاضا برای این محصولات به خصوص از سوی چین به تبع تضعیف دلار، قیمت‌ بیشتر محصولات در مسیر رشد قرار گرفته‌اند.

افت ارزش دلار از شب گذشته و در پی افزایش تنش‌های سیاسی در ایالات متحده و انتشار آمار امیدوارکننده اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا شدت گرفت. فاش شدن مدرکی مبنی بر درخواست رئیس جمهور آمریکا از رئیس اداره تحقیقات فدرال پیش از برکناری وی از سوی ترامپ در زمینه توقف تحقیقات در رابطه با ارتباط مشاور امنیت ملی کاخ سفید با روس ها، فضای سیاسی ایالات متحده را ملتهب ساخته و تردیدهایی را بر سر اجرای برنامه‌های تحریک اقتصادی مد نظر ترامپ در صورت پیگرد قضایی وی از سوی مقامات قضایی برانگیخته است. افت ارزش دلار نیز مسلما چشم انداز تقاضا برای فلزات را از سوی کشورهای مانند چین ببهبود می‌بخشد.

در این میان انتشار آمارهای امیدوارکننده‌ای از رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در بریتانیا در تضعیف دلار نقش پررنگی داشته است.

از دیگر تحولات مربوط به فلزات پایه می‌توان به اعلام خبری از سوی شرکت Jiangxi مبنی بر رشد 22 درصدی تقاضای مس چین در ماه مارس اشاره کرد. این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس در چین شناخته می‌شود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی مختصر در سطح 5626 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی مختصردر سطح 1929 دلار معامله می‌شود. سرب با افزایشی 0/5 درصدی درصدی در سطح 2106 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با رشدی یک درصدی در سطح 2573 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم به میزان 0/3 درصد گران شده و مس نیز رشدی به همین میزان را تجربه کرده است. روی نیزبه میزان 0/9 رشد کرده و اما سرب کاهش قیمتی مختصر را به ثبت رسانده است.