آژانس بین‌المللی انرژی خبر داد:

شتاب بازار نفت به سوی تعادل

13:41 - 1400/01/25
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت خام اعلام کرد که این بازار در حال حرکت به سوی تعادل بوده و عرضه و تقاضای این محصول با سرعت بیشتری در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند.
شتاب بازار نفت به سوی تعادل

در گزارش اخیر پیش‌بینی رشد تقاضای نفت خام برای سال 2017 میلادی بدون تغییر نسبت به گزارش پیشین در سطح 1/3 میلیون بشکه اعلام شده است. آژانس بین المللی انرژی از وجود تقاضای نسبتا قوی از سوی چین در سال جاری خبر داد و اعلام کرد که میزان تقاضای این کشور در فصل ابتدایی سال 2017 رشدی 425 هزار بشکه در روز را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. همچنین پیش‌بینی رشد تقاضای هند برای نفت خام در سال جاری در سطح 200 هزار بشکه در روز برآورد شده و در عین حال پیش‌بینی شده که تقاضای ایالات متحده برای این محصول در سال جاری تغییر ملموسی را تجربه نکند.

 بر طبق این گزارش میزان ذخایر تجاری نفت خام برای دومین ماه متوالی در ماه مارس با کاهشی به میزان 32/9 میلیون بشکه در سطج 3/025 میلیارد بشکه قرا گرفت. با این وجود در فصل ابتدایی سال جاری میلادی سطح ذخایر در کشورهای صنعتی افزایشی 24/1 میلیون بشکه‌ای را پشت سر گذاشت.

آژانس بین المللی انرژی در سمت عرضه  نفت خام از کاهش 140 هزار بشکه‌ای عرضه این محصول در ماه آوریل و رسیدن میزان عرضه به 96/17 میلیون بشکه در روز خبر داده است. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید در خارج از اوپک به تبع افزایش تولید در آمریکا، قراقستان و برزیل با رشدی 600 هزار بشکه‌ای در سال جاری مواجه شود.

همچنین بر طبق پیش‌بینی‌های این نهاد در صورت تمدید برنامه کاهش تولید از سوی اوپک و تثبیت میزان عرضه این سازمان در سطح 31/8 میلیون بشکه در روز و در عین حال عدم بروز تغییرات ملموس در سایر نقاط جهان، انتظار می‌رود که میزان ذخایر جهانی نفت خام در نیمه دوم سال به میزان هفتصد هزار بشکه در روز کاهش یابد.