بررسی بازار سنگ‌آهن و زغال کک‌شو در هفته اخیر

13:40 - 1400/01/25
بازار سنگ‌آهن و زغال کک‌شو در این هفته باز هم معاملات کم رمقی را تجربه کرد. کاهش تمایل خریداران به پذیرش سطوح کنونی قیمت ها، حجم معاملات را پایین آورده و در عین حال قیمت ها را زیر فشاری شدید قرار داده است.
بررسی بازار سنگ‌آهن و زغال کک‌شو در هفته اخیر

سنگ آهن در این هفته افت بسیار مختصری را تجربه کرد. در حالی که شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد متال بولتن در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در پایان گذشته در سطح 61/73 دلار قرار داشت، این رقم در روز جمعه در سطح 61/38 دلار قرار گرفت. تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از 60 دلار را شاید بتوان مهمترین دست آورد این هفته بازار سنگ آهن به حساب آورد. با این وجود قیمت سنگ آهن در یک ماه اخیر بیش از 25 درصد پایین آمده است. بالا بودن موجودی انبار سنگ آهن در نبادر چین و کشورهای بزرگ صادرکننده از جمله برزیل و استرالیا، نگرانی های جدی را در زمینه مازاد عرضه این محصول ایجاد کرده است. بالاترین نگرانی در معاملات عیارهای متوسط سنگ آهن وجود دارد چرا که شرکت واله برزیل میزان تولید این محصولات را در برهه کنونی افزایش داده است.

در این میان بازار زغال کک شو فشار بیشتری را نسبت به سنگ آهن در این هفته به خود دید و با وجود ثبات قیمت این محصول در پایان هفته، افت قیمت ملموسی در طول هفته به ثبت رسید. شاخص قیمت زغال کک شو پریمیوم متال بولتن در قرارداد فوب استرالیا در آخر هفته به 183 دلار رسید و بدین ترتیب نسبت به پایان هفته گذشته کاهش قیمتی بیش از 9 درصد را تجربه کرد. شاخص قیمت این محصول در قرارداد سی اف آر چین نیز در سطح 173 دلار قرار گرفت  و بدین ترتیب افت قیمتی در حدود 5 درصد را به ثبت رساند.