متانول باز هم ارزان شد

آخرین وضعیت زاگرس و فناوران در بازار جهانی

13:39 - 1400/01/25
با ادامه روند تضعیف تقاضا برای متانول از سوی واحدهای مصرف کننده آسیایی این محصول به خصوص در چین، قیمت باز هم در در بازارهای مختلف مسیری رو به افول قرار گرفت. در این میان اخبار مرتبط با پتروشیمی زاگرس و فناوران در طول هفته تبدیل به مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار متانول هند شد.
آخرین وضعیت زاگرس و فناوران در بازار جهانی

پلاتس: قیمت متانول در بازارهای گوناگون آسیایی در این هفته باز هم سیری نزولی را طی کرد که عمده ترین علت این امر کاهش تقاضا از سوی واحدهای متانول به الفین در چین به حساب می آید. کاهش حاشیه سوی واحدهای متانول به الفین و حتی منفی شدن حاشیه سود بسیاری از محصولات در هفته های اخیر باعث شده تا این واحدها نرخ تولید خود را بیش از پیش پایین بیاورند و همین امر نیز تفاضا برای متانول را کاهش داده است. علاوه بر افت قیمت در بازارهای صادراتی، متانول در بازار داخلی چین نیز در این هفته 24 یوان ارزان شد. کاهش قیمت در بازار هند کمتر از سایر بازارها بوده چرا که روند تضعیف تقاضا با رسیدن خبری مبنی بر تعطیلی یک واحد تولیدی بزرگ در ایران خنثی شد. به گفته یک منبع آگاه در شرکت پتروشیمی زاگرس، واحد تولید متانول 1/65 میلیون تنی این شرکت در روز شنبه به علت مشکل فنی تعطیل شد اما قرار است این واحد تولیدی در روزهای آتی به مدار صعود باز گردد. همچنین خبر می رسد که پتروشیمی فناوران محموله های ماه می خود را به جاری بازار هند، روانه بازارهای چین و ترکیه کرده است.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 7 دلاری در طول هفته به 260 دلار رسید. در تایوان نیز قیمت به میزان 7 دلار پایین آمد و در سطح 273 دلار قرار گرفت. این محصول در قراردادهای جنوب شرق آسیا 10 دلار ارزان شد و قیمت 284 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت نسبت به هفته گذشته 7 دلار پایین آمد. قیمت در کره جنوبی در سطح 286 دلار گزارش می‌شود. در بازار هند نیز شاهد سقوط 2 دلاری متانول بودیم. این محصول در سطح 229 دلار معامله شده است.