احتمال سقوط بیش از پیش قیمت سنگ‌آهن

13:36 - 1400/01/25
سنگ آهن هفته بسیار سختی را تجربه کرد و قیمت این محصول در بازار نقدی به تبه افت قیمت در بازار آتی دالیان و همچنین سقوط قیمت محصولات فولادی در بازارها نقدی وآتی چین به شدت پایین آمد. اما کاهش قیمت سنگ آهن تنها ناشی از تزلزل بازار فولاد نبوده و مازاد عرضه این محصول یکی از دلایل اصلی افول بازار به حساب می‌آید.

شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد متال بولتن در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه 5/3 درصد پایین آمد و به 61/73 دلار رسید. افت قیمت هفتگی این محصول نیز به بیش از 7 درصد رسید و بدین ترتیب این محصول ششمین هفته متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد.

ریچارد رایت، تحلیلگر ارشد موسسه مالی Liberum Capital در این رابطه معتقد است که در حال حاضر بازار سنگ آهن با مازاد عرضه‌ای به میزان 7 درصد روبروست و این رقم در حال افزایش است. به گفته وی تنها عاملی که می‌تواند مازاد عرضه در بازار را از میان ببرد، قیمت‌های پایین‌تر سنگ آهن است. نایت معتقد است که با این شرایط باید انتظار سقوط قیمت سنگ آهن به 40 دلار را در نیمه دوم سال داشت.

در این میان سرافیو کاپوفری، مشاور ارشد گروه مالی CRU در رابطه با وضعیت کنونی بازار اظهار کرد که سیاست‌های مالی سختگیرانه دولت چین باعث محدود شدن رشد بخش مسکن ‌این کشور خواهد شد که این امر کاهش تقاضا برای فولاد و سنگ آهن را پی خواهد داشت. وی پیش‌بینی می‌کند که قیمت 60 دلاری سنگ آهن نمی‌تواند مشتریان این محصول را به افزایش سطح خرید ترغیب کند و برای بر طرف شدن مشکل مازاد عرضه باید منتظر کاهش بیش از پیش قیمت بود.