در انتظار ریزش قندی‌ها؟

معاملات امروز نمادهای این گروه با ادامه رشد شاخص آن به پایان رسید. در این میان گرچه افزایش شاخص این گروه، یکی از پربازده‌ترین گروه‌‌های امروز را معرفی می‌کند، اما می‌توان ردپای آغاز نزول در نمادها را مشاهده کرد.

معاملات امروز در این گروه با رشد بیش از یک درصدی شاخص قند و شکر به پایان رسید. این در حالیست که گرچه رشد شاخص را مشاهده می‌کنیم، اما باید به فضای منفی بازار نیز توجه داشت. بورس تهران امروز با افتی بیش از 270 واحدی به خط پایان رسید. این افت شاخص متاثر از کاهش قیمت شرکت‌های بزرگ بورسی رقم خورد. سهام عمده شرکت‌ها در گروه‌هایی چون خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و به خصوص پالایشی‌ها و فلزی-معدنی‌ها به دنبال فشار فروش بالایی از سوی سهام‌داران، مسیر نزولی را طی کردند. از سویی مقایسه شاخص کل با افت 0.34 درصدی و شاخص کل هم‌وزن با رشد 0.04 درصدی، به خوبی گواه این موضوع است.

با توجه به سابقه معاملات در نمادهای گروه قند و شکر، در همان شروع معاملات توجهات در قندی‌ها افزایش پیدا کرد که نشان از چرخش معامله‌گران و جابجایی نقدینگی در بازار دارد (همچنین است رشد شاخص گروه رایانه). بنابراین با توجه به چرخش مذکور و رشد قیمت‌های بی‌رویه نمادهای این گروه که سقف تاریخی شاخص آن را نیز جا به جا کرد، ریسک خرید در این گروه بالا به نظر می‌رسد. گرچه از سوی دیگر تعدیلات مثبت نمادهای قندی در روزهای اخیر، همچنان تنور رشد قیمت‌ها را داغ نگه داشته اما معاملات امروز نمادهای این گروه نشانه‌هایی از فروکش کردن هیجانات این گروه دارد. در معاملات امروز گرچه صف خرید در «قشکر»، «قصفها» و «قمرو» در انتهای معاملات قابل رصد است، اما افت قیمت نمادهایی چون «قشهد»، «قپیرا» و «قهکمت» به کاهش محسوس تقاضا در نمادهای این گروه اشاره دارد.

Submitted by admin on