نگاهی به هفته ناامیدکننده فلزات پایه

13:35 - 1400/01/25
بازار فلزات پایه هفته ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشت و قیمت محصولات معاملاتی در این بازار به تبع انتشار برخی گزارشات نگران‌کننده از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین و همچنین رشد ذخایر برخی از این محصولات در بازار فلزات لندن افت ملموسی را تجربه کرد.
نگاهی به هفته ناامیدکننده فلزات پایه

معاملات این هفته بازار فلزات تحت تاثیر گزاش شاخص مدیران خرید تولیدی چین آغاز شد. قرار گرفتن این شاخص در سطح 50/3 واحد نشان داد که میزان رشد فعالیت‌های تولیدی در بزرگترین کشور مصرف‌کننده فلزات بسیار آرام شده است. این امر در کنار افت فروش حودرو در ایالات متحده در ماه گذشته میلادی عرصه را بر فلزات پایه بیش از پیش تنگ کرد.

در این میان اعلام خبرها و شایعاتی در زمینه احتمال انتشار جزئیات بشتر از برنامه سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری دولت ترامپ بر روی زیر ساخت‌های این کشور در هفته‌های پیش رو حمایت نسبی را از بازار فلزات به عمل آورد.

 این روند چندان به طول نیانجامید و بار دیگر بازار این محصولات به تبع افزایش سطح ذخایر در مسیر افول قرار گرفت. با افزایش ارسال محموله‌های مس به انبارهای بازار فلزات لندن در آسیا، میزان ذخایر این محصول در سامانه بازار فلزات لندن در طول هفته 40 درصد رشد کرد. فعالان بازار از نقش یک شرکت واسطه در رشد ملموس ورود مس به انبارهای بازار لندن خبر می‌دهند. این شرکت به نظر می‌آید Trafigura باشد با عقد قراردادهای بلند مدت و ارائه تضمین خرید محصولات به واحدهای ذوب چین، میزان ملموسی از مس را روانه انبارهای بازار لندن در این هفته کرد. میزان ذخایر سرب نیز در این هفته بیش از 5 درصد بالا رفت. در عین حال سطح ذخایر آلومینیوم و روی در طول هفت  کاهش یافت اما میزان افت ذخایر تنها بیش از 2 درصد بود که این امر نتوانست منجر به تحریک قیمت این محصولات شود.

در روز پایانی هفته اما اوضاع کمی بهتر شد. اعلام افت 6 درصدی سطح ذخایر مس در بازار آتی شانگهای در طول هفته کمی از فشار موجود بر قیمت این محصول را کاهش داد. در ادامه نیز انتشار گزارش اشتغال بهتر از حد انتظار بازار ایالات متحده قیمت برخی محصولات را وارد محدوده مثبت ساخت. بر طبق این گزارش میزان مشاغل ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی ایالات متحده در ماه آوریل به 211 هزار مورد رسیده که این رقم بسیار بالاتر از پیش‌بینی موسسات مالی و فعالان اقتصادی بوده است.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/7 به 5586 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 2/6 درصدی را تجربه کرده است. مس از روز سه شنبه تا پنج شنبه بیش از چهار درصد ارزان شده بود.

روی نیز در قرارداد مشابه یک 0/5 گران شد و با رسیدن به 2582 دلار، افت قیمتی 1/5 درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین آلومینیوم با افت قیمتی 0/5 درصدی در سطح 1903 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 0/4 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افت قیمتی 0/2 درصدی به 2181 دلار رسید. کاهش قیمت هفتگی این محصول به میزان 1/9 درصد بوده است.