در نظرسنجی «دنیای بورس» بررسی شد

تقابل فضای سياسی با فشار كالايی

13:35 - 1400/01/25
نظرسنجی «دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان در این هفته با کاهش خوش‌بینی‌ها به روند مثبت شاخص کل، و تداوم اثر انتخابات ریاست جمهوری همراه است. در این دوره کارشناسان برخلاف چند هفته اخیر گزینه نزولی را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند و به واسطه روند نزولی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، افت شاخص را محتمل‌تر می‌دانند. برهمین اساس، 30 درصد کارشناسان روند صعودی، 30 درصد کم‌نوسان و 40 درصد روند نزولی را رفتار محتمل هفته آتی بازار سهام می‌دانند. از اهالی تالار نیز 38 درصد روند صعودی، 48 درصد کم‌نوسان و 13 درصد نزولی را محتمل می‌دانند.
تقابل فضای سياسی با فشار كالايی

کارشناسان

صعودی : کارشناسان دلیل انتخاب این گزینه را در چند مورد این‌چنین بیان می‌کنند. برخی براین باورند ورود شاخص به کانال 80 هزار واحد به منزله ورود جریان جدید نقدینگی به بازار است. به عقیده این گروه جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام در شرایط کنونی بیش از گذشته است و این‌ می‌تواند روند صعود شاخص را قوت بخشد. از سوی دیگر عده‌ای همچنان بر هیجانات ناشی از انتخابات تاکید می‌کنند. در هفته‌های گذشته‌ گفته شد که این گروه براین باورند خوش‌بینی به تداوم فعالیت دولت یازدهم باعث شده شاخص روند صعودی داشته باشد. اما مورد سوم در خصوص برگزاری مجامع بورسی است. با نزدیکی به روزهای داغ برگزاری مجامع بورسی، خوشبینی به عملکرد مطلوب‌تر شرکت‌ها نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است. همین موضوع نیز مزید بر علت است که سهامداران با نگاهی خوشبینانه به فعالیت بپردازند.

 

کم‌نوسان: تردید ناشی از فضای سیاسی و انتخاب سکاندار دولت دوازدهم مهم‌ترین موضوعی است که بیان می‌شود. در توضیح این مورد باید بیان کرد، هیجانات ناشی از مهم‌ترین تحول سیاسی کشور باعث شده که سهامداران  چاشنی دوراندیشی را به فعالیت خود اضافه کرده و با احتیاط بیشتری معامله کنند. این موضوع می تواند نوسانات در بازار را رفته رفته کاهش دهد و بازار را تا بعد از نتایج انتخابات در یک مسیر تعادلی قرار دهد.

 

نزولی: برخلاف چند هفته اخیر که گزینه نزولی در میان کارشناسان طرفداران بسیار محدودی داشت، این‌هفته حدود 40 درصد از کارشناسان به احتمال نزول شاخص رای داده‌اند. به عقیده این گروه بعد از رشد 3.5 درصدی شاخص از ابتدای سال بسیاری از سهامداران شناسایی سود‌های مطلوبی داشته‌اند، در نتیجه سهامداران در فضای کنونی، خروج نقدینگی از بازار را بهترین عملکرد ممکن می‌دانند . از سوی دیگر به عقیده این گروه با نزدیکی شاخص به کانال 80 هزار واحد، احتیاط معامله‌گران تشدید شده و این موضوع کاهش ارزش معاملات و افت شاخص را به‌همراه دارد.

کارشناسان همچنین از کاهش قیمت فلزات پایه و نفت در بازارهای جهانی به عنوان عامل افت شاخص یاد می‌کنند. بر همین اساس آن‌ها بیا می‌کنند افت ارزش این‌کالا که از روز 5 شنبه آغاز شده است، می تواند طی هفته جاری صنایع کالا محور بورس تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

 

سهامداران

صعودی : سهامداران در این بخش کماکان هیجانات روانی را موثر می‌دانند. به گفته این گروه رشد نمادهای کوچک بزرگی همچنان می تواند بازار را سبزپوش نگه دارد. این عده بیان می‌کنند بازار تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بهترین فرصت برای نوسان‌گیری و کسب سود‌های کوتاه‌مدت را دارد. این عامل همچنان امیدواری از صعود شاخص را میان سهامداران حفظ کرده است.

کم‌نوسان: در حدود نیمی از سهامداران رفتار کم‌نوسان را برای این‌هفته بازار انتخاب کرده‌اند.در این بخش سهامداران دلایلی را بیان می‌کنند که در مشابهت با ادله کارشناسان است.

نزولی: عده اندکی از سهامداران به روند نزولی شاخص رای داده‌اند. این عده عرضه‌های اولیه و بازگشایی نمادها را طی این هفته مهم می‌دانند. در این بین برخی از عرضه اولیه نماد «پرداخت» و بازگشایی نماد «وبصادر» صحبت می کنند که می‌تواند افت شاخص را به‌همراه داشته باشد.