نحوه اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا

13:33 - 1400/01/25
 مدیر نظارت بر بورس‌ها با اعلام نحوه اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا، روش‌های جایگزین در اعلام EPS شرکت‌ها را تشریح کرد.

نحوه اصلاح

سنا: محسن خدابخش درباره نحوه اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا و روش‌های جایگزین در اعلام EPS شرکت‌ها گفت: هر اقدامی که بخواهیم برای اصلاح محدودیت های بازار سرمایه انجام دهیم باید مبتنی بر اطلاعات باشد. بنابراین لازم است برای پیشبرد اصلاح محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا، ابتدا بر اساس اطلاعات موجود یک شبیه سازی انجام دهیم تا وضعیت بازار سنجیده و مشخص شود چه حالت هایی برای اعمال دامنه نوسان پویا در نمادها و صنایع قابل تصور است.

نیازمند زمان

وی با ابراز امیدواری در حذف هرچه سریع‌تر حجم مبنای برخی نمادها اظهار کرد: بازار سرمایه کاملا زنده، پویا و در حال حرکت است. در واقع اصلاح محدودیت‌های بازار سرمایه اعم از حجم مبنا یا دامنه نوسان مشابه تعمیر یک هواپیمای در حال حرکت است. این هواپیما در حال حرکت است و اگر شما بخواهید تعمیر یا تغییری روی آن انجام دهید باید کاملا حساب شده انجام شود و دقیقا همین حالت برای اصلاح محدودیت های بازار سرمایه وجود دارد. به گفته این مقام مسئول، اصلاح محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا به بررسی دقیق اطلاعات نیاز دارد و باید دید به چه نحوی می توان این مساله را پیش برد. قطعا انجام این کار با سرعت و به یک باره امکان پذیر نیست و تجزیه و تحلیل های پیچیده نیاز دارد.

اختیاری شدن EPS شرکت‌ها

خدابخش به موضوع اختیاری شدن اعلام EPS شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان بورس در تلاش است نحوه توقف و گشایش نمادها را اصلاح و زمان بسته بودن آنها را به حداقل برساند. در این میان یکی از موارد قابل توجه، اصلاح EPS شرکت‌ها است. در بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته مشخص شد می‌توان به جای  EPS، گزارش تحلیلی مدیریتی ارائه کرد و سپس تحلیلگران بازار سرمایه با توجه به اطلاعات و گزارش های مدیریتی،EPS  شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند. وی افزود: به دنبال این هستیم گزارش‌های مدیریتی به مرور جایگزین EPS شود. در دنیا هم به همین شکل است. مفروض‌ها اعلام می‌شود و تحلیلگر بر اساس متغیرهای بین المللی و داخلی می‌گوید شرکت به چه سمتی حرکت خواهد کرد و این امر در نهایت به حرفه ای شدن بازار کمک می‌کند.

دستور کار شفافیت

خدابخش با بیان اینکه افزایش شفافیت همواره در دستور کار سازمان بورس قرار دارد، گفت: انجام نظارت‌ها به صورت اتوماتیک، کاهش دخالت نیروی انسانی در امر نظارت و افزایش شفافیت ابزارهای جدید مالی به حداکثر ممکن، از مهمترین برنامه‌های در حال اجرا است.ما همواره به دنبال توسعه و تثبیت ابزارهای جدید مالی هستیم و امیدواریم کارهای گذشته به نتایج مطلوب منتهی شود.