توافق با روس‌ها برای تولید واگن‌

13:28 - 1400/01/25
 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی: عباس آخوندی در مجلس ‌با ‌تشریح سیاست‌های ریلی سه‌گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم گفت: سهم حمل و نقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راه‌آهن سراسری، 55 میلیون تن به ظرفیت گذشته که 74 میلیون تن بود، افزوده شده است. به گفته وزیر راه و شهرسازی سن لکوموتیو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش داده‌ایم و به زودی واگن‌های با عمر 35 سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور 200 واگن جدید مسافری با 600 میلیارد تومان خریداری و جایگزین کرده ایم.

آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک 6 هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد. وی هر متر ریل گذاری را دارای 5 میلیارد تومان هزینه دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تامین کرده است نمونه آن قراردادی به ارزش 2.5 میلیارد دلار با کشور چین است. آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی کردن قطار تهران - مشهد خبر داد.