چرخش نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها

13:24 - 1400/01/25
با افزایش قیمت گاز طبیعی در هاب‌های جهانی در پایان این هفته، قیمت محاسبه شده برای نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی ابلاغی سوی وزارت نفت روندی رو به صعود را به خود گرفته است. این درحالی است که پیش تر با خروج از فصل سرد سال شاهد نزول این نرخ با توجه به افت قیمت گاز طبیعی در نقاط مختلف بودیم .

با وجود گرم‌تر شدن هوا در نیم کره شمالی، قیمت گاز طبیعی در پایان این هفته روندی رو به رشد را در هاب‌های بین المللی در پیش گرفت. رشد قیمت هنری هاب بیشتر ناشی از گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده بوده است. بر اساس این گزارش با وجود افزایش سطح ذخایرگاز طبیعی ایالات متحده در هفته گذشته، این ذخایر 17 درصد پایین‌تر از میزان ذخایر ثبت شده در مدت مشابه سال قبل بوده‌اند. قیمت گاز در آلبرتای کانادا نیز به تبع این امر سیری صعودی را در پیش گرفت. رشد قیمت NBP نیز در افزایش قیمت در سایر نقاط اروپا تاثیرگذار بود.  میزان گاز عرضه شده در سیستم عمده فروشی گاز بریتانیا بر اساس ارقام پیش‌بینی شده از سوی شبکه ملی گاز این کشور به میزان 8 میلیون متر مکعب کمتر از تقاضای واقعی این روز بود که همین امر به رشد قیمت  دامن زد.

بر این اساس قیمت هر متر معکب گاز طبیعی هنری هاب در 13 آوریل به 11/7 سنت رسید. این رقم در هاب آلبرتا نیز در سطح 14 سنت قرار گرفت. قیمت ثبت شده NBP برای این روز 11/2 سنت بوده و در هاب TTF نیز قیمت به 15/8 سنت رسیده است. بدین ترتیب میانگین قیمت در این چهار هاب در سطح 13/22 سنت بر آورد می‌شود.  با در نظر گرفتن آخرین مصوبه هیات دولت در زمینه محاسبه نرخ گاز داخلی، در نظر گرفتن رقم 4/7 سنت به عنوان بخش داخلی در فرمول محاسبه نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به این ارقام نرخ خوراک در پایان این هفته به 290 تومان در هر متر مکعب رسیده و این در حالی است که سطح قیمت در 4 آوریل در سطح 277 دلار برآورد شده بود.