افت غول‌های آهنی-فولادی در معاملات

13:23 - 1400/01/25
فشار فروش در معاملات روزهای اخیر در نمادهای سنگ‌آهنی و فولادی دیده می‌شود. در این میان شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه و همچنین دوقلوهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد»، درگیر کاهش قیمت در معاملات خود هستند.

در معاملات جهانی در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت سنگ‌آهن بودیم. به دنبال افزایش ذخایر بنادر چین و نیز دو غول دیگر سنگ‌آهن دنیا یعنی استرالیا و برزیل، افت قیمت این محصول در معاملات جهانی رقم خورد. در این مهم کاهش قیمت محصولات فولادی به دنبال افزایش موجودی انبار و نیز سیاست‌های دولت چین در جهت تعدیل حباب قیمت‌ها، در روند نزولی قیمت سنگ‌آهن مشخصا تاثیر‌گذار بوده است. از سویی کاهش قیمت فولاد نیز به واسطه دشواری اخذ اعتبارات از دولت چین که کاهش ساخت و سازها را به همراه داشت، رقم خورد. نتیجه این فعل و انفعالات به پیچیده‌تر شدن فضای معاملات در سنگ‌آهن منتهی شده تا کاهش هرچه بیشتر قیمت سنگ آهن را در بازارهای جهانی رویت کنیم. در این میان اعلام خبری در خصوص وضع تعرفه‌های وارداتی جدید از سوی اتحادیه اروپا بر روی محصولات فولادی چین (سیاست‌های ضد دامپینگ اتحادیهکاهش قیمت‌ها را با شتاب بیش‌تری ایجاد کرد.

با این توضیح در معاملات بازار سرمایه ایران نیز افت قیمت‌ها قابل رصد است. نمادهای «کگل» و «کچاد» که دو غول سنگ‌آهنی ایران به شمار می‌روند، در معاملات روزهای گذشته خود با افت قیمت رو به رو بوده‌اند. معاملات در «کگل» از همان ابتدای سال با کاهش قیمت آغاز شد و نزول بی‌وقفه در آن، افتی در مرز 8 درصدی را به همراه داشت. همچنین سهام شرکت توسعه معادن و فلزات نیز (که سهام‌دار عمده در این شرکت‌هاست) پس از بازگشایی، مجددا در مسیر نزولی قرار گرفت. «ومعادن» از ابتدای اسفند وارد مدار نزولی شده است. همچنین در «فولاد» نیز مسیر نزولی از ابتدای سال قابل رصد است.