پایان دوران یکه‌تازی روی؟

13:23 - 1400/01/25
رشد قیمت یک سال اخیر روی در بازارهای جهانی منجر به تحریک شرکت‌های معدنی برای افزایش تولید شده و بنابراین نمی‌توان نسبت به رونق بازار تحت تاثیر کمبود عرضه در سال جاری چندان امیدوار بود. از سوی دیگر وضعیت تقاضای این محصول نیز به قوت سال گذشته نیست.
پایان دوران یکه‌تازی روی؟

رویترز: روی با رشد قیمتی حدود 60 درصد طی سال گذشته، بهترین عملکرد قیمتی را میان محصولات معاملاتی بازار فلزات لندن به نام خود ثبت کرد. روند رو به رشد قیمت در سال جاری میلادی نیز ادامه یافت و تا اوسط ماه فوریه شاهد رشد 16 درصدی قیمت بودیم. این روند اما در ادامه سال مختل شد و تنها در يك هفته گذشته این محصول سقوط قیمتی بیش از هفت درصد را تجربه کرد.

جهش قیمت روی در سال 2016 را می‌توان مدیون تعطیلی معادن بزرگی همچون Century استرالیا و Lisheen ایرلند و همچنین تعلیق فعالیت تعداد ملموسی از معادن در دیگر نقاط جهان در سال‌های اخیر تحت تاثیر قیمت‌های پایین این محصول دانست. این روند منجر به ایجاد کمبود عرضه در بازار کنسانتره روی شد. این در حالی بود که به علت بالا بودن سطح ذخایر روی تصفیه شده در جهان، کمبود کنشانتره نتوانست بازار مصرف روی تصفیه شده را چندان تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید گفت وضعیت عرضه روی آن چنان که گمان می‌رفت با مشکل جدی مواجه نشده است.

در این شرایط حتی احتمال دارد که معضل کمبود عرضه کنسانتره در بازارهای جهانی نیز برطرف شود. با وجود اینکه شرکت عظیم معدنی گلنکور کماکان بسیاری از معادن تعطیل شده خود را بازگشایی نکرده، اما تولید روی این شرکت در حال افزایش است. گلنکورر تحت تاثیر قیمت‌های پایین روی در سال‌های گذشته در اکتبر 2015 از تصمیم برای تعلیق 500 هزار تن از تولید کنسانتره خود خبر داد. این در حالی بود که سطح تولید این شرکت در سال گذشته تنها 350 هزار تن کاهش یافت. پایین‌تر بودن میزان کاهش تولید نسبت به آنچه پیش‌تر اعلام شده بود را نیز می‌توان ناشی از افزایش سطح تولید در فصل پایانی سال گذشته دانست.

در این میان میزان تولید معدنی روی در چین نیز سیری صعودی را طی می‌کند. بر طبق آمار منتشر شده از سوی گروه مطالعات بین المللی سرب و روی میزان تولید معدنی روی در چین طی سال 2016 به میزان یک پنجم سال پیش از آن بالا رفته است. با در نظر گرفتن سهم 40 درصدی چین از تولید معدنی روی در جهان، می‌توان گفت که افزایش تولید در چین تاثیر تعطیلی معادن در دیگر نقاط جهان را تا حد زیادی خنثی کرده است. در این میان ژیا کونگ، یکی از مقامات موسسه تحقیقاتی دولتی آنتایکه چین از احتمال رشد 244 هزار تنی تولید معدنی روی در این کشور طی سال جاری به تبع ورود برخی معادن جدید و توسعه معادن موجود این کشور خبر داده است.

در سوی دیگر نیز چشم انداز چندان خوش بینانه‌ای از تقاضای روی در سال جاری پیش روی بازار این محصول قرار ندارد. موسسه Capital Economics در گزارشی از احتمال رشد 1/5 درصدی تقاضا برای روی از سوی چین در سال جاری خبر داده و این در حالی است که افزایش تقاضای چین برای این محصول در سال گذشته در سطح 3/5 رصد بوده است. عمده‌ترین علت آرام‌تر شدن نرخ رشد تقاضا نیز ناشی از آرام‌تر شدن فعالیت‌های ساختماتی در چین در پی سختگیری دولت این کشور در زمینه ارائه تسهیلات مالی به بشض مسکن خواهد بود.

در این شرایط به نظر می رسد که شرایط بنیادی حاکم بر بازار روی در سال جاری مشابه سال گذشته نخواهد بود و انتظار ادامه روند رو به رشد قیمت این محصول بیش از حد خوش بینانه به نظر می آید. 

لزوم رصد دقیق‌تر عرضه و تقاضای روی

«دنیای بورس» پیش‌تر به پیشبینی‌های موسسات بین‌المللی از میانگین قیمت روی برای سال 2017 اشاره کرده بود. عمدتا میانگین قیمت روی برای سال 2017، سطوح بیش از 2800 دلار به ازای هر تن را شامل می‌شد. در شرایط کنونی نیز همچنان عده‌ای کارشناسان جهانی به احتمال بازگشت قیمت روی امیدوار هستند با این حال سقوط هفته گذشته قیمت روی و همچنین مطابق با تحلیل رویترز ممکن است این ریزش، پایانی بر دوران رونق روی باشد. در این شرایط سهام شرکت‌های وابسته به روی نیز در بورس تهران روند نزولی را در پیش گرفته‌اند. در صورتی‌که قیمت روی بار دیگر با برخورد با یک کف قیمتی مسیر صعودی را در پیش بگیرد و در صدد رشد تا سقف‌های قیمتی پیشین باشد می‌توان چرخش نگاه بازار را به سمت این نمادها انتظار داشت. بر این اساس «دنیای بورس» با حساسیت بیشتری مسیر قیمتی فلزات پایه و به خصوص روی را بررسی خواهد کرد.