نگاهی بر تحولات هفتگی فلزات پایه

12:53 - 1400/01/25
در آخرین رو معاملاتی این هفته در بازار فلزات پایه قیمت بیشتر محصولات معاملاتی این بازار افت کرد و در نهایت نیز روند قیمت مبهی پس از فراز و فروده‌های این هفته به ثبت رسید.

تعطیلی بازارهای چین در دو روز کاری ابتدای هفته حجم معاملات در بازارهای فلزات پایه را پایین آورد. با بازگشت مشتریان چینی به بازارها از روز چهارشنه شاهد بهبود حجم معاملات بودیم. اعلام اعتصاب احتمالی در دو معدن مس شرکت ساترن کاپر در پرو طی این هفته باعث تحرک نسبی قیمت این محصول در برخی جلسات معاملاتی شد. در این میان با راه اندازی مجدد خط ریلی انتقال مواد معدنی از مرکز پرو به ساحل اقیانوس آرام،  کمی از فشار موجود بر عرضه مس و روی کاهش یافت. انتشار آمار افت فروش خودرو در ایالات متحده نیز در مقطعی موجب تزلزل معاملات فلزات پایه شد. در این میان اعلام خبر صدور مجوز موقت صادرات کنسانتره مس از معدن گراسبرگ شرکت فری پورت مک موران از سوی دوات اندونزی نیز قیمت مس را تحت تاثیر منفی خود قرار داد. مشخص نبودن نتایج دیدار رئسای جمهور ایالات متحده و چین نیز فضای محتاطانه‌ای را برای فعالان بازار فلزات پایه در این هفته رقم زد.

طی معاملات رو جمعه دربازار فلزت لندن هر تن مس باری تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/24 درصدی به 5834 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت مختصری را تجربه کرده است.

روی نیر در قرارداد مشابه 0/36 درصد ارزان شد و با رسیدن به 2690 دلار، کاهش قیمتی 2/9 درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین سرب با افت قیمتی 1/9 درصدی به 2251 دلار رسید. کاهش قیمت هفتگی این محصول بیش از سه درصد بوده است.

در این میان آلومینیوم با رشد قیمتی 0/46 درصدی در سطح 1962 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته تغییر قیمت ملموسی را تجربه نکرده است.