شایعه آزادسازی قیمت شکر تکذیب شد

واکاوی افت‌و‌خیز گروه قندی‌ها

12:51 - 1400/01/25
بررسی تب و تاب گروه قندی‌ها در دو هفته ابتدایی سال جدید نشان می‌دهد مولفه اصلی در تحرکات این گروه به مباحث مطرح شده در خصوص آزادسازی قیمت شکر بر می‌گردد که خبر آن تکذیب شد. البته پرداخت بدهی دولت همچنان مطرح اما توافق نهایی آن به دلایلی صورت نگرفته است. با تمام این اوصاف علاقه بیشتر به کشت چغندر در سال جاری و انعقاد قرارداد خوب قندی‌ها در این باره می‌تواند دورنمای روشن و مثبتی برای شرکت‌های این گروه فراهم کند.
واکاوی افت‌و‌خیز گروه قندی‌ها

دلیل تحرکات قندی‌ها
گروه شرکت‌های قندی بورس و فرابورسی که در نخستین هفته فروردین‌ماه با تقاضای مناسب و به تبع افزایش قیمت در بازار سهام روبه‌رو شده بود، از روز گذشته رویکرد دیگری به خود گرفت و تحرکات سهام این گروه تا حدودی از تب و تاب افتاد. به باور فعالان بازار سرمایه و مدیران شرکت‌های قندی خبر مربوط به آزادسازی قیمت شکر دلیل اصلی تحرکات مزبور بود و این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد اخبار منتشره نادرست و شایعه بیش‌ نبوده است و از این جهت آزادسازی قیمت شکر تکذیب می‌شود.
تکذیب یک خبر
الهام خلیلی؛ عضو هیات مدیره قند نیشابور در گفت‌وگو با «دنیای بورس» بر این باور است اخباری از این دست با توجه به ویژگی‌های استراتژیک محصول شکر در شرایط فعلی بعید و دور از ذهن است و پیگیری‌ها نشان می‌دهد آزادسازی قیمت شکر شایعه است. در همین حال معاون انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نیز به بورس پرس شایعه آزادسازی یا افزایش قیمت شکر را تکذیب کرده است. به گفته رضا رحمتی در حال حاضر و حداقل تا دو ماه دیگر بحثی در مورد افزایش قیمت شکر یا آزاد سازی نخواهد بود.
عدم توافق برای پرداخت مطالبات
کارخانه‌های قندی به دلیل عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت شکر، از دولت طلبکار هستند که همین مساله، باعث ایجاد تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان شده است. عضو هیات مدیره قند نیشابور که مقام مدیر گروه صنایع شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را نیز بر عهده دارد، بر این باور است طرح دیگر مباحث همچون امیدواری‌ها مبنی بر پرداخت مطالبات کشاورزان توسط کارخانه‌ها و بدهی دولت به کارخانه‌ها تاکید کرد: در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه سال گذشته اخباری مبنی بر پرداخت بخش دیگری از بدهی دولت به کارخانه‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی و به تبع مطالبات کشاورزان توسط کارخانه‌ها مطرح شده بود که البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد با وجود امیدواری‌ها به دلیل عدم هماهنگی میان میزان تناژ تولید و فروش شرکت‌ها و تاکید وزارت‌خانه مبنی بر همخوانی بودن آمار دقیق تولید و فروش و رقم دقیق بدهی‌ها فعلا توافق نهایی حاضل نشده است.
پرداخت مطالبات تا سال 93
به گواه خلیلی البته مذاکرات برای پرداخت بدهی دولت در سال 94 و بعد سال 95 همچنان ادامه دارد و باید در انتظار هماهنگی دولت (وزارت جهاد کشاورزی) و شرکت‌های درگیر در این خصوص بود. بحث پرداخت بدهی دولت به قندی‌ها و به تبع پرداخت مطالبات کشاورزان تاکنون چند بار مطرح شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده و دولت تاکنون فقط تعهدات و بدهی خود تا پایان سال 93 را پرداخت کرده است.
دورنمای قندی‌ها
همچنین در حالی جزییات آمار تولید و فروش محصول چغندرقند تا چند روز دیگر نهایی می‌شود که در سال 95 رکورد تولید چغندر بار دیگر شکسته شد و از رکورد 1.5 میلیون تن دو سال پیش به 1.6 میلیون تن افزایش یافت. به گفته این مدیر شرکت قندی کشت بهاره و پاییزه برخی شرکت‌های گروه قندی‌ها با توجه به بحث آب‌وهوایی و روال معمول همه ساله این شرکت‌ها نمی‌تواند عامل و مولفه اثرگذار روی تحرکات گروه قندی در روزهای اخیر باشد. این در حالی است که به باور خلیلی از لحاظ بنیادی نشانه‌ها و سیگنال‌های مثبت مبنی بر علاقه بیشتر به کشت چغندر در سال جاری و انعقاد قرارداد خوب قندی‌ها در این خصوص می‌تواند دورنمای مثبتی برای شرکت‌های این گروه فراهم کند.