تخفیف‌های وارداتی تولیدکنندگان با تاخیر

 بخش‌نامه مهم تخفیف‌های وارداتی تولید کنندگان با یکسال تاخیر از سوی دفتر واردات به گمرک‌های اجرایی ابلاغ شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس رویه‌ای معمول برای حمایت از تولید داخلی تخفیف‌هایی را در قالب IPI برای حقوق و عوارض وارداتی در نظر می‌گیرد. بر این اساس در صورتی که قطعات منفصله کالایی به صورت  CKD وارد شود، مابه ازای درصد تولید داخل از تخفیف  حقوق ورودی برخوردار می‌شود.

در سا‌ل‌های اخیر سود بازرگانی قطعات وارداتی خودروهای تولید داخل کشور با توجه به میزان درصد ساخت داخل آن خودروها پرداخت می‌شود. به همین جهت گزارش‌هایی تحت عنوان تدوینIPI  خودرو و همچنین محاسبه درصد ارزش ساخت داخل آن‌ها شکل گرفته است. گمرک ایران دلیل تاخیر  ابلاغ این بخشنامه را عدم ارائه پیوست نامه وزیر در خصوص اسامی شرکت‌های تولیدی می‌داند. شرکت‌های خودروسازی و واردکنندگان قطعات خودرو بیشترین استفاده‌کنندگان IPI های وزارت صنعت هستند.

واژه I.P.I مخفف کلمات Itemize Price Indices است که به معنی «شاخص‌های ارزش جزء به جزء» نوشته شده است. به بیان دیگر معرف ارزش همه هزینه‌های ساخت یک مجموعه یا یک قطعه نسبت به ارزش کل محصول است که به صورت جزء به جزء نوشته شده است. این ارزش معمولا به صورت درصد بیان می‌شود و مجموع ارزش کل یک محصول 100 درصد است.

Submitted by admin on