تذکر بانک مرکزی به شرکت‌های سپرده‌گیر

12:51 - 1400/01/25
 رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی در 6 ماه دوم سال گذشته به دلیل جذب سپرده توسط برخی شرکت‌ها و فروش اوراق توسط دولت می‌گوید: رئیس کل بانک مرکزی به این شرکت‌ها به دلیل فعالیت غیرقانونی تذکر داده است.

مشکل شبکه بانکی

فارس:کورش پرویزیان در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها با هدف کمک بخش تولید در سال جاری نرخ سود را کاهش خواهند داد؟ ابراز امیدواری کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار در بانک‌ها عملیاتی شود. وی با اشاره به نرخ‌های بالای سود سپرده و تسهیلات تاکید کرد: متاسفانه سال گذشته شرایطی به وجود آمد که منجر به افزایش نرخ سود سپرده شد و این پدیده شبکه بانکی را با مشکل مواجه کرد.

موارد افزایش نرخ سود

رئیس کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که چه مسائلی باعث افزایش نرخ سود در 6 ماهه دوم سال 95 شد، گفت: فروش اوراق اسناد خزانه و صکوک توسط دولت، جذب سپرده با نرخ‌های سود بالا توسط برخی شرکت‌های تولیدی و بیمه‌ای موجب شد، بانک‌ها نگران خروج سپرده از حساب‌ها شوند. پرویزیان تصریح کرد: این شرایط بانک‌ها را به سمت افزایش نرخ سود سپرده سوق داد و بازار پول را نامتعادل کرد.

تذکر رئیس بانک مرکزی

وی در پاسخ به اینکه قرار نیست جلوی سپرده‌گیری شرکت‌ها گرفته شود، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به این شرکت‌ها تذکر داده و اگر آنها به کارشان ادامه دهند، باید با آنها برخورد شود، زیرا طبق قانون فقط بانک‌ها و موسساتی از بانک مرکزی مجوز دارند، می‌توانند به جذب سپرده مبادرت کنند. به گفته وی در سال 96 اگر نظارت دقیقی بر عملکرد بانک‌ها شود و از جذب سپرده شرکت‌ها ممانعت به عمل آید، نرخ سود سپرده و تسهیلات کاهش خواهد یافت.

اعمال نرخ‌های شوراری پول و اعتبار

رئیس کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه هدف‌گذاری اولیه برای نرخ سود در سال جاری باید اعمال نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار باشد، تصریح کرد: پس از بازگشت تعادل به بازار پول و اجرایی شدن نرخ‌های مصوب، می‌توان برای کاهش دوباره سود بانکی برنامه‌ریزی کرد.