همکاری ایران با موسسه‌های بین‌المللی

12:49 - 1400/01/25
مدیرکل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسه‌های بین‌المللی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از آغاز دوباره همکاری با موسسه‌های مالی بین‌المللی خبر داد.

دو اقدام جدی

وزارت امور اقتصادی و دارایی: سعید خانی اوشانی؛ مدیرکل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین‌المللی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد می‌گوید: سازمان سرمایه گذاری خارجی در فضای پسابرجام، اقدام‌هایی را برای از سرگیری همکاری با نهادهای مالی بین المللی انجام داد که البته همه این اقدام‌ها در سایه برجام میسر شده بود. از این نظر، این اقدام‌ها را باید در 2 حوزه برشمرد؛ نخست، از سرگیری همکاری ها با موسسات مالی بین المللی که از قبل در آنها عضو بودیم و همکاری ما با آن‌ها بواسطه تحریم ها مسدود شده بود. در حوزه دیگر، به دنبال تلاش های انجام شده ایران در فضای پسابرجام به عضویت موسسه‌هایی که در آن‌ها عضو نبود، درآمده و اینک نیز فرآیند عضویت در برخی دیگر از این موسسه‌ها در حال پیگیری و پیشرفت است.

بانک جهانی و بانک زیرساخت آسیا

خانی گفت: در حوزه نخست باید به بانک جهانی و در حوزه دوم، باید از عضویت ایران در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا نام برد. بانک جهانی می‌تواند به تدریج به دنبال شناسایی و معرفی پروژه ها، منابع مالی اعطا کند. از سوی دیگر، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در اوایل اسفند 1395 نخستین پروژه‌های ایران را شناسایی کرده و درصدد تامین مالی پروژه های مهم در چندین شهر بزرگ کشور برآمده است.