بهبود جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

12:48 - 1400/01/25
بنا بر گزارش‌های دریافتی از ابتدای سال جاری بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مصوب شده است. این در حالی است که این وزارتخانه متعهد شده بود تا پایان سال 95 بالغ بر 7میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کند که این مبلغ از میزان تعهدات این وزارتخانه فراتر رفت.

وزارت اقتصاد در شصتمین روز از پروژه «100 روز، 100 اقدام» در خصوص «بهبود روند جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران» در گزارشی آورده است: در دوره زمانی یک دی ماه 1394 تا یک دی ماه 1395 هیات سرمایه‌گذاری خارجی 12 بار تشکیل جلسه داد که در مجموع 157 گزارش در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شد. در نهایت به صدور 113 مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (طرح جدید) و 44 مجوز افزایش سرمایه‌گذاری با تغییرات در بنگاه‌های موجود سرمایه‌پذیر با امضای وزیر اقتصاد منتهی شد. با توجه به اینکه مدت زمان محدودی از تصویب شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب می‌گذرد اما بیشتر این طرح‌ها نهایی شده است و مراحل اجرایی را سپری می‌کند. به گفته احمد جمالی؛ مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری بیش از ۱۰ جلسه سرمایه‌گذاری در وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار شد که به طرح‌های سرمایه گذاری رسیدگی کردند.

تنوع کشورهای سرمایه گذار

یکی دیگر از ویژگی های این طرح‌ها تنوع سرمایه‌گذاران خارجی است؛ آمارهای اعلام ‌شده در مدت زمان یاد شده حکایت از آن دارد که کشورهای مختلفی از جمله «ارمنستان»، «اسپانیا»، «افغانستان»، «آلمان»، «امارات متحده عربی»، «انگلیس»، «اتریش»، «بلاروس»، «ترکیه»، «چین»، «روسیه»، «سریلانکا»، «عراق»، «عمان»، «فرانسه»، «کویت»، «مالزی»، «هلند» و «هندوستان» در ایران سرمایه گذاری کردند. 

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.