پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تا آبان

12:43 - 1400/01/25
در حالی که بر مبنای گفته مقام‌های سازمان برنامه و بودجه بودجه سازمان بیمه سلامت رشد 100درصدی داشته که رئیس سازمان بیمه سلامت ایران در گزارشی پیرامون مطالبات داروخانه‌ها که بحران نقدینگی شرکت‌های دارویی را به دنبال داشته است، می‌گوید: سه هزار میلیارد تومان در روزهای گذشته دراختیار سازمان بیمه سلامت قرارگرفت و از چهار هزار و 197 میلیارد تومانی تحت اختیار، دو هزار و 800 میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی و یک‌هزار و 200 میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت شد.

 تاخیر در پرداخت

سازمان بیمه سلامت ایران حدود 42 هزار بیمارستان، کلینیک، داروخانه، مطب و مرکز پاراکلینیک طرف قرارداد دارد که این سازمان به علت تاخیر در تامین منابع ماه‌ها در پرداخت مطالبات آن‌ها عقب است و همین مساله خود عامل مهمی در شکل‌گیری بحران در صنعت دارو شده است. محمدجواد کبیر در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت ایران در هتل المپیک تهران در گزارشی درباره مطالبات داروخانه‌ها می‌گوید: از حدود هزار و 640 میلیارد تومانی که از اوراق قرضه به سازمان بیمه سلامت داده شده بود، یک‌هزار و 250 میلیارد تومان به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت شد، هزار میلیارد تومان نیز در یک ماه گذشته وصول شد که 250 میلیارد تومان آن به مراکز خصوصی و 750 میلیارد تومان دیگر آن به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت شد.

پرداخت برخی مطالبات

این در حالی است که به گفته این مقام مسئول سه هزار میلیارد تومان در روزهای گذشته در اختیار سازمان بیمه سلامت قرارگرفت و از چهار هزار و 197 میلیارد تومانی تحت اختیار، دو هزار و 800 میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی و یک‌هزار و 200 میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت شد. به نظر می‌رسد با این پرداخت‌ها عقب ماندگی این سازمان به داروخانه‌ها، مراکز سرپایی دولتی و خصوصی و پاراکلینیک‌ها به اوایل یا اواخر آبان 95 می‌رسد، این پرداخت‌ها برای بیمارستان‌های دولتی به شهریور 95 می‌رسد و مطالبات معوق بیمارستان‌های خصوصی نیز در اکثر استان‌ها از بهمن و اسفند پارسال به اردیبهشت یا خرداد امسال می‌رسد.

سال سخت بیمه سلامت

کبیر در بخش دیگری از صحبت‌های اظهار می‌کند: برای سال آینده نیز اگر افزایش هزینه دارویی حدود پنج درصد باشد با احتساب تورم عمومی 7.5 درصد، هزینه‌های سازمان بیمه سلامت حدود 20 درصد بالا می‌رود و اگر افزایش نرخ دارو 10 درصد باشد، افزایش هزینه سازمان بیمه سلامت حداقل 25 درصد پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس سازمان بیمه سلامت سال 95 سال سختی برای سازمان بیمه سلامت بود اما سال سخت‌تری را در سال 96 در پیش داریم، کل اعتبار این سازمان در سال 96 حدود 16 هزارمیلیارد تومان است و باید با صرفه‌جویی و کنترل هزینه‌های درمانی و دارویی از این سقف درآمدی تجاوز نکنیم.

رشد 100 درصدی بودجه

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم در این اجلاس از رشد 100 درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت در سال 96 خبر داد و گفت: سازمان بیمه سلامت با چهار و 600 میلیارد تومان بدهی معوق از سال 94 وارد سال 95 شد و با احتساب کسری امسال کل کسری بودجه در سال 95 به 9 هزار و 700 میلیارد تومان می‌رسید. به گفته وی از فروش 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت 4 هزارمیلیارد تومان از کسری سازمان بیمه سلامت جبران شد.