دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (18 اسفند)

12:39 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (18 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

حمایت حقوقی‌ها در روزهای آخر سال: ادامه روند خریدهای حقوقی باید دید که می‌تواند کف قیمت‌ها را حفظ کند یا ریزش بیشتری را در معاملات امروز شاهد خواهیم بود.

صف فروش بانکی‌ها: «وبملت»، «وتجارت» و «وپست» سه بانکی بودند که روز گذشته در دقایق پایانی معاملات صف فروش نسبتا سنگینی را شاهد بودند. باید دید علاوه بر اثر منفی این موضوع بر شاخص کل، واکنش بازارگردان‌های نمادهای بانکی به این فشار فروش چگونه خواهد بود.

بازار جهانی: در بازار جهانی، آمار اشتغال بخش خصوصی از سوی ADP آمریکا، شاخص قیمت مصرف‌کننده چین (تغییرات تورم) و همچنین موجودی نفت تجاری آمریکا ارائه می‌شود که می‌توانند بر شاخص دلار و قیمت کالاها اثرگذار باشند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. بی‌تفاوتی سکه به عوامل فشار

با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز و تقاضای سنتی در بازار سکه، مشاهده می‌شود عوامل منفی نتوانسته‌اند قیمت‌ها در این بازار را کاهش دهند. به این ترتیب، قیمت سکه با وجود افت هم‌زمان طلای جهانی و دلار در روز گذشته، کاهشی را تجربه نکرد و بالای یک میلیون و 200 هزار تومان باقی ماند. امری که باعث شده حباب سکه بسیار بزرگ‌تر از گذشته شود. باید دید این حباب تا چه زمان می‌تواند پایدار باشد.

2. تعویق در افزایش قیمت سیمان

در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت تا پایان سال افزایش نرخ سیمانی‌ها انجام شود، مدیر عامل سیمان تهران در گفت و گویی با «دنیای بورس» افزایش نرخ‌ها را در سال آینده متصور می‌داند. عدم کشش تقاضا در پایان سال موجب شده شرکت‌های سیمانی نتوانند افزایش نرخ را رقم زنند، اما به گفته اکبر مجیدپور این اتفاق در سال آینده حتما روی می‌دهد.

3. چهار برنامه جدید در «ذوب»

شرکت ذوب آهن که همچنان درگیر مساله تعهدات خود به شرکت‌های زغال‌سنگی است در گزارشی به «دنیای بورس» از چهار برنامه اصلی خود رونمایی کرد. تزریق پودر زغال PCI، توسعه کارگاه 650، به ظرفیت رساندن واحد آهن اسفنجی قائم 2 و اصلاح ساختار سرمایه، چهار برنامه در دستور کار این شرکت هستند.

4. آمادگی «فایرا» برای بازگشایی

روز گذشته، آلومینیوم ایران موفق به اخذ مجوز افزایش سرمایه 756 درصدی شد و در مجمع خود خروج از ماده 141 قانون اساسی را به فال نیک گرفت. قرار است 22 اسفند مجمع فوق‌العاده این شرکت برگزار شود تا احتمالا تا پایان سال، این نماد به بازار برگردد. 

5. تصویر «آپ» در سال 96

روز گذشته در یک نشست خبری، مدیران شرکت آسان پرداخت پرشین درباره آینده سهام این شرکت و برنامه‌های خود سخن گفتند. این شرکت درباره تعدیل 18 درصدی سود خود در سال آینده، وضعیت USSD که یکی از معضلات آنها در سال گذشته بود توضیحاتی ارائه کرد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

ادامه افت نرخ‌ها در بازار ارز

9 کشف قیمت در معاملات سه‌شنبه

بیشترین سطح ذخایر مس LME در یک ماه اخیر

رکوردزنی در ذخایر سنگ آهن چین

تکرار تعدیل مثبت در «فباهنر»

عرضه سهام «سمگا» در چهار بلوک