دیده‌بان بورس سه‌شنبه (17 اسفند)

12:38 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (17 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

آخرین هفته فشار فروش‌ها: با توجه به آنکه تسویه معاملات سه روز کاری بعد انجام می‌شود. بنابراین، کسانی که برای سال جدید نیاز به نقدینگی دارند، تنها تا دوشنبه هفته آینده برای فروش سهم‌های خود زمان دارند. امروز نیز فشار فروش‌ها ادامه خواهد یافت.

انتظار برای بازگشایی‌ها: تعداد زیادی از نمادهای متوقف همچنان در انتظار بازگشایی هستند که می‌تواند شوک‌هایی را به شاخص وارد کند. در غیر این صورت تکرار روزهای کم‌رمق بورس تهران دور از انتظار نیست.

تقویم بازار جهانی: در بازار جهانی امروز گزارش تولید ناخالص داخلی ژاپن سه ماهه چهارم 2016 و همچنین تراز تجاری چین می‌توانند گزارش‌های مهمی برای بازارها باشند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. کف‌های ذهنی حامی سهام

در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که همچنان فشار فروش ناشی از نیاز به نقدینگی در بازار سهام قابل رصد است. اکنون اما قیمت‌ها به کف‌هایی ذهنی نزدیک شده‌اند که امکان ریزش بیشتر را دشوار نشان می‌دهند. در این میان، نمادهای گروه خودرویی و حتی بانک‌ها به یک نوع کف قیمتی نزدیک شده‌اند و به تدریج تقاضا برای خرید آنها به وجود می‌آید. به این ترتیب، مقاومت‌هایی در برخی قیمت‌ها در نمادهایی مثل خانواده سایپا، «وبملت»، «آپ»، «فسرب» و ... مشاهده می‌شود که ریزش بیشتر را تا حدی دشوار کرده است. باید دید که آیا به تدریج برخی جذابیت‌های سال آینده موجب تغییر مسیر قیمت‌ها خواهد شد.

2. هواشناسی آخرین متوقف‌های بورس

«دنیای بورس» در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت نمادهای متوقف بازار سهام پرداخته است. جایی که احتمال بازگشایی نماد «شپلی» تا پایان هفته بسیار بالا است. همچنین، «فایرا»، «فاراک» و «وبصادر» دیگر نمادهایی هستند که احتمالا تا پایان سال بازگشایی شوند. منابع آگاه اما همچنان بازگشایی نماد «آکنتور» را در ابهام می‌دانند.

3. نگرانی چینی در بازارهای جهانی

دیروز نخست وزیر چین موضع رسمی خود را اعلام کرده و رشد اقتصادی 6/5 درصدی را برای سال 2017 هدف‌گذاری کرده است. این موضوع تا حدی برخی نگرانی‌ها نسبت به پایداری رشد تقاضای کالاهای چین را افزایش داد. به این ترتیب، عمده کالاها به ویژه فلزات با کاهش قیمت مواجه شدند (فولاد، فلزات پایه).

4. تغییر ذائقه با محصول جدید سایپا؟

دیروز از محصول جدید شرکت سایپا، کوئیک رونمایی شد. فارغ از مشخصات فنی، قیمت اعلامی این خودرو می‌تواند جذابیت‌هایی را در بازار خودروی کشور ایجاد کند. مدل دنده‌ای ساینا کوئیک حدود 30 میلیون تومان خواهد بود. به هر حال، چنین خودرویی می‌تواند به نوعی آغاز یک پوست‌اندازی در کیفیت محصولات سایپا باشد. هرچند سهم کوئیک در سبد فروش سایپا هنوز ناچیز است، اما اگر حذف خانواده پراید رخ دهد، کف قیمت فروش محصولات این شرکت نیز هم از نظر قیمتی و هم کیفیتی افزایش می‌یابد.  

5. برنامه فروش زمین در «کماسه» جدی شد

دیروز مجمع تامین ماسه ریخته‌گری در حالی برگزار شد که ضمن تغییر عموم اعضای هیات مدیره به جز مدیر عامل، بحث‌هایی جانبی نیز درباره برنامه‌های آتی شرکت مطرح شد. گزارش «دنیای بورس» از جزئیات این مجمع نشان می‌دهد که بحث انتقال زمین کارخانه به دلیل الزامات محیط زیستی و همچنین فروش زمین قبلی شرکت در حال پیگیری است. با این وجود، همچنان مشکلات در دسترس نبودن آب در محل جدید کارخانه باقی است که قرار است برای حل این مشکل چاه جدیدی احداث شود.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

بهبود روابط بانکی به روایت مدیرعامل «وخاور»

افزایش سرمایه «ذوب» به روایت مدیر عامل

تعدیل مثبت «کچاد» در گزارش حسابرس

مجوز افزایش سرمایه «فایرا» صادر شد

آخرین تحولات «خساپا» از زبان معاون مالی

تعدیل مثبت 38 درصدی «تلیسه»

پیش‌بینی کودلکو از مس 2017