مصوبه جدید بدهی کارگزاران

12:35 - 1400/01/25
 مصوبه جدیدی در خصوص ساماندهی بدهی کارگزاران به سپرده‌گذاری به تصویب رسید؛ براساس این مصوبه اکثر کارگزاران کوچک حداکثر خریدی تا یک میلیارد در هر روز بیشتر نخواهند داشت.

براساس مصوبه 10 اسفندماه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مجمع خالص بدهی هر یک از شرکت‌های کارگزاری بابت معاملات اوراق بهادار که تسویه آن‌ها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام نشده است، نباید از مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت های کارگزاری به علاوه ضمانت نامه بانکی این شرکت‌ها نزد شرکت سپرده ‌ذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و همچنین میزان سهم مشارکت آن‌ها نزد صندوق تضمین بیشتر باشد. در صورت نقض این سقف تعهدات از سوی شرکت‌های کارگزاری معاملات خرید بالاتر از این سقف تا رسیدن به حد مجاز فوق ابطال و همه مسئولیت‌های ناشی از ابطال این معاملات صرفا با شرکت‌های کارگزاری است.

بر مبنای تبصره‌های مصوب شده سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات عمده شرایطی از این مصوبه مستثنی هستند. همچنین ملاک عمل در خصوص حقوق صاحبان سهام شرکت‌های کارگزاری تازه‌ترین صورت‌های مالی حسابرسی شده است، در صورتی که شرکت‌های کارگزاری پس از پایان سال مالی نسبت به افزایش سرمایه اقدام و این افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد تا ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده جدید، افزایش سرمایه مزبور به مجموع صاحبان سهام این شرکت‌ها اضافه می‎شود. 

مصوبه جدید بدهی کارگزاران6