دیده‌بان بورس ‌شنبه (14 اسفند)

12:34 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس ‌شنبه (14 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

کشف قیمت‌های ناتمام: ترافیکی از نمادهای مختلف بورسی و فرابورسی در معاملات چهارشنبه بازگشایی شدند اما به دلیل بازگشایی دیرهنگام کشف قیمت نشدند. امروز باید منتظر ماند تا عرضه و تقاضای این سهام در چه قیمتی متعادل می‌شوند.

موج‌های پایانی بازگشایی‌ها: همچنان برخی نمادهای بازار سهام متوقف مانده‌اند که این روزها باید در انتظار دسته آخر بازگشایی نمادهایی بود که دلیل توقف آنها تغییر در پیش‌بینی سودآوری بوده است.

واکنش به افت قیمت‌های جهانی: در پایان هفته، افت قیمت‌ها در عمده کالاها به ویژه فلزات را شاهد بودیم، امری که به دلیل رشد شاخص دلار انجام شد. باید دید که امروز واکنش معامله‌گران به سهام وابسته به این گروه چگونه خواهد بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. تکرار خوش‌بینی به بورس

در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» این بار نیز روند صعودی سهم بالاتری را از نگاه شرکت‌کنندگان داشت. گرچه اکثریت شرکت‌کننده هفته گذشته را نیز صعودی پیش‌بینی کرده بودند، اما در واقعیت شاخص کل افت نیم درصدی را در معاملات هفته قبل تجربه کرد. به هر حال، پس از افت هفته گذشته، کارشناسان و معامله‌گران تالار نسبت به روند شاخص بورس در این هفته خوش‌بین هستند. به طوری که 62 درصد کارشناسان و 43 درصد معامله‌گران تالار، روند این هفته بورس را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.

2. راهکارهای دولت برای عبور از بحران بانکی

گروه بانک یکی از پرحاشیه‌ترین صنایع بورس سال 95 محسوب می‌شود. مشکلات متعدد در این گروه به ویژه در بحث مطالبات باعث شد تا توقف طولانی‌مدت و سپس ریزش سنگین قیمت‌ها را در نمادهای بانکی شاهد باشیم. در این زمینه، «دنیای بورس» گفت‌وگویی با معاون بانکی وزارت اقتصاد انجام داده است. حسین قضاوی به ریشه‌یابی معضل بانک‌ها و راهکارهایی که دولت برای عبور از بحران بانکی در نظر دارد پرداخته است.

3. سه پیش‌بینی جدید از سوی متال بولتن

تیم تحقیقات متال بولتن در جدیدترین شماره ماهانه خود روند قیمت‌های روی، مس و آلومینیوم را تحلیل کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی آنها تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است. متال بولتن، با توجه به آمارهای جدید از سال 2016، نسبت به آینده فلز روی برخی نگرانی‌ها را مطرح می‌کند. درباره مس اما، برخی عوامل را در کوتاه‌مدت محرکی جدی برای رشد قیمت‌ها می‌داند. آلومینیوم نیز با وجود تردیدها، قیمت‌های بالاتری در کل سال پیش‌بینی شده است.

4. عبور از ترامپ در بازار جهانی دلار؟

هفته گذشته در بازارهای جهانی، مهم‌ترین رویداد را می‌توان جهش ادامه‌دار شاخص دلار آمریکا دانست. جایی که این شاخص توانست تا سطوح بیش از 102 واحدی نیز پیش رود. استارت این ماجرا از روز چهارشنبه و با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو زده شد. به این ترتیب، انتظار بازار از افزایش نرخ بهره در نشست ماه مارس (ماه جاری) به شدت رشد کرد و به نظر می‌رسد برخلاف شعارهای ترامپ مبنی بر لزوم پایین ماندن ارزش دلار، معامله‌گران مجددا به معیارهای اقتصادی همیشگی خود نظیر تصمیمات فدرال رزرو وزن بیشتری داده‌اند. مقامات فدرال رزرو طی روزهای اخیر عموما برای افزایش نرخ بهره در نشست پیش رو شانس بالایی را پیش‌بینی کرده‌اند. این امر موجب افزایش ارزش دلار و افت نسبی قیمت جهانی کالاها به ویژه فلزات شد.

5. پشت صحنه صف خرید «ونیکی»

چهارشنبه در فضایی که عمده سرمایه‌گذاری‌ها افت قیمتی را تجربه می‌کردند سرمایه‌گذاری ملی ایران رشد 5 درصدی قیمت را تجربه می‌کرد. علت اصلی این موضوع برنامه عرضه 50 درصدی بلوک «ونیکی» توسط بانک تجارت در روز جاری است. امری که با قیمت پایه 425 تومانی قرار است انجام شود و تقریبا نسبت به قیمت تابلو 240 درصد بیشتر است.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

ابهام در پیش‌بینی سود لاوان

سکته در هماهنگی قیمت فولاد و سنگ آهن؟

«شپلی» در یک قدمی بازگشت به بورس

افتتاح پروژه «فاسمین» تا پایان سال

شفاف‌سازی «فملی» از قطع عرضه محصولات در بورس کالا

تکلیف مجلس برای «ذوب»

رقابت فولادی‌ها برای بلوک «وبانک»