دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (11 اسفند)

12:33 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (11 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

مجمع فوق‌العاده سایپا کاشان: امروز ساعت 9 مجمع فوق‌العاده برای واگذاری 50 درصد سایپا کاشان به پژو برگزار می‌شود که موضوع مهمی برای بازار سهام و گروه سایپا محسوب می‌شود.

آمار موجودی نفت آمریکا: امشب مطابق هر هفته آمار موجودی نفت تجاری و تولید نفت آمریکا می‌آید که برای بازار اهمیت ویژه‌ای دارد. برآورد کارشناسان افزایش 3 میلیون بشکه موجودی نفت است.

اثر سخنرانی ترامپ بر بازارها: ترامپ سخنرانی خود در کنگره را انجام داد و باید دید برداشت بازارها از سخنان وی به چه صورت خواهد بود. تا کنون شاخص دلار و سهام آمریکا رشد خود را با توجه به اظهارات وی حفظ کردند. گرچه رئیس جمهور آمریکا بر برنامه‌های خود برای تقویت آمریکا تاکید کرد، اما جزئیات زیادی از استراتژی اقتصادی خود ارائه نکرد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. تکاپوی ایران‌خودرو برای فروش دارایی‌ها در پایان سال

ترافیک آگهی فروش دارایی‌ها در زیرمجموعه‌های ایران خودرو در هفته‌های پایانی سال افزایش یافته است. روز گذشته، فروش «خفنر» توسط «خگستر» و همچنین، عرضه «ولغدر» و «خمحور» توسط «خاور» دو آگهی جدید خانواده ایران‌خودرو روی کدال بود. بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد زمان این عرضه‌ها و همچنین قیمت پایه بالا برای آنها احتمال پیدا شدن خریدار برای این بلوک‌ها و در نتیجه شناسایی سود آن در سال جاری را کاهش می‌دهد.

2. بازه نوسان قیمت نفت

قیمت نفت در حالی نوسانات محدودی را تجربه می‌کند که معامله‌گران همچنان نسبت به توافق اوپک خوش‌بین هستند. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد تعهد اوپک به کاهش تولیدات روزانه 1/2 میلیون بشکه‌ای در ماه فوریه نیز بالا بوده (94 درصد) است. کارشناسان رویترز همچنین میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری 57/5 دلار بر بشکه ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد سقف 60 دلاری با توجه به انتظار رشد تولیدات شیل همچنان باقی است. منابع آگاه نیز اعلام کرده‌اند عربستان سطح بیش از 60 دلار را برای قیمت نفت انتظار ندارد، زیرا قیمت‌های بالاتر منجر به بازگشت پرشتاب تولیدات شیل آمریکا می‌شود.

3. سه سیگنال مثبت برای قیمت مس و سنگ آهن

در نخستین رویداد، رویترز از سرگیری مذاکرات کارگران معدن اسکوندیدای شیلی با شرکت BHP را تکذیب کرد. امری که همچنان می‌تواند از قیمت این فلز با توجه به کاهش عرضه از سوی بزرگ‌ترین معدن مس دنیا حمایت کند. مساله دوم بحث باران شدید و سیل در شیلی است که گرچه متال بولتن اثر این ماجرا بر تولیدکنندگان مس را ناچیز می‌داند، اما پلاتس اعلام کرده برخی معادن منطقه آنتوفاگاستا این کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است که در صورت صحت می‌تواند به رشد قیمت مس کمک کند. در سمت دیگر، آمارهای رویترز از بارگیری‌ها نشان از رشد واردات سنگ آهن چین در ماه فوریه دارد. این موضوع به عقیده کارشناسان به معنای آن است که سنگ آهن هنوز به اوج تقاضای خود نرسیده و در نتیجه پتانسیل برای رشد قیمت این کالا همچنان باقی است.

4. دو پیام چرخش روند در دو نماد

روز گذشته، شاهد چرخش صف خرید به صف فروش در «مرقام» بودیم. نمادی که مدت‌ها به دنبال برخی شایعات و خوش‌بینی‌ها با اقبال خریداران مواجه بود. این تجربه تکراری، حضور فعال سفته‌بازان در برخی تک‌سهم‌ها را نشان می‌دهد. در این میان، موج‌سوارانی که به این صف‌های خرید می‌پیوندند باید ریسک احتمال بازگشت قیمت‌ها در صورت دیر پیوستن به این موج صعودی را پذیرا باشند. در سمت دیگر، تغییر مسیر «برکت» پس از ریزش تا محدوده 190 تومانی نیز قابل توجه بود. عرضه اولیه‌ای که از زمان عرضه اولیه حدود 20 درصد ریزش قیمتی را تجربه کرده است. این امر نیز نشان می‌دهد اولا دیگر نمی‌توان نسبت به سود قطعی عرضه‌های اولیه اطمینان داشت و ثانیا بازار نسبت به ارزش‌گذاری‌ها توجه بیشتری نشان داده و در قیمت‌های باصرفه در نقش خریدار فعال می‌شود.

5. خوش‌بینی «غشهد» به جهش سودآوری

شرکت شهد ایران، زیان 135 ریالی هر سهم در سال جاری را برای سال 96 به 149 ریال سود تبدیل کرده است. امید به افزایش میزان فروش و هم‌زمان کاهش هزینه‌ها عامل اصلی این تعدیل مثبت است. با این حال، بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد شرکت تجربه عدم تحقق سود نخستین پیش‌بینی را در پایان سال 93 نیز داشته است. همچنین، برنامه افزایش سرمایه با هدف کاهش هزینه‌های مالی که در صورت عدم تحقق، یکی دیگر از ریسک‌های «غشهد» در سال آینده محسوب می‌شود.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

مزایده واگذاری هلدینگ شفادارو

تولید بنزین ستاره خلیج فارس در سال آینده؟

پیشنهاد بورس برای قیمت‌گذاری سنگ آهن

گره کور دارویی‌ها باز می‌شود؟

بیانیه FATF درباره اقدام یک‌ساله ایران

پیش‌بینی IMF از رشد اقتصاد ایران