دیده‌بان بورس ‌شنبه (7 اسفند)

12:28 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس ‌شنبه (7 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

در انتظار موجی از بازگشایی‌ها: مدتی است که بازار چشم‌انتظار بازگشایی نمادهایی است که به عموما به دلیل تعدیل سودآوری متوقف شده‌اند. بخشی از این بازگشایی‌ها می‌تواند امروز انجام شود که احتمالا نوسانات زیادی برای شاخص سهام به همراه داشته باشد.

سیکل معیوب در نبود فرصت جذاب؟ حال اگر این بازگشایی‌ها نمادها انجام نشود بار دیگر شاهد معاملاتی کم‌حجم خواهیم بود و جابجایی پورتفوی سهامداران کم‌رنگ خواهد شد. این امر عموما منجر به فشار فروش در سایر نمادهای فعال و همچنین تلاش‌های برخی سفته‌بازان (عموما با محوریت گروه خودرو) می‌شود.

گزارش‌های ماهانه: ترافیک گزارش‌های ماهانه که در روزهای اخیر داشتیم، توجه فعالان بازار سهام را به خود جلب کرده است. امری که می‌تواند سیگنال‌های مهمی را با توجه به آنکه در ماه پایانی سال هستیم نسبت به امکان پوشش سود سال 95 و تا حدودی مبنای مفروضات سود سال 96 ارائه دهد.

توقف هلدینگ‌ها: پس از تعدیل مثبت‌های سنگین برخی نمادهای بزرگ (مثلا در گروه پالایشی) انتظار می‌رود برخی هلدینگ‌ها که در پورتفوی خود سهام این شرکت‌ها را به میزان قابل توجه دارند نیز متوقف شوند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. امید دسته‌جمعی به بورس

در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» کارشناسان و فعالان تالار شیشه‌ای امیدواری بیشتری به رشد شاخص بورس در این هفته پیدا کرده‌اند. به عقیده شرکت‌کنندگان در نظر سنجی، نماگر بازار سهام که 13 روز متوالی روند صعودی طی کرده است، این هفته می‌تواند با بازگشایی نمادهای متوقف‌شده روند صعودی خود را ادامه دهد. به این ترتیب، 60 درصد کارشناسان و 47 درصد فعالان تالار مسیر صعودی را برای این هفته شاخص بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

2. رفت و برگشت قیمتی در بازار جهانی

به دنبال اوج‌گیری قیمت کالاهای جهانی، در روزهای پایانی هفته، شناسایی سود و برخی نگرانی‌ها از وضعیت مسکن چین موجب افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی شد. این در حالی است که همچنان بازارها سطوح قیمتی نسبتا بالایی را برای خود حفظ کرده‌اند و پس از ریزش‌ها با صعود همراه می‌شوند. پیش‌بینی‌ها نیز تاکید دارند که میانگین قیمت‌ها در سال 2017 بالاتر از سطوح قیمتی 2016 خواهند بود. مثلا در سنگ آهن، شرکت واله میانگین بالای 70 دلاری را پیش‌بینی کرده است. بازار مس نیز که نوسانات قابل توجهی در معاملات روزهای اخیر سپری کرد، همچنان بالاتر از 5900 دلار معامله می‌شود. در بازار زغال سنگ کاهش واردات چین از کره شمالی از قیمت‌ها حمایت می‌کند. همچنین، قیمت نفت در تقابل نیروها (کاهش عرضه از سوی اوپک و هم‌زمان افزایش تولیدات آمریکا) دچار نوعی حبس بازه‌ای قیمت‌ها شده است.

3. اهرم سنگین سود پالایشی‌ها در دستان نرخ‌گذار

بر اساس گزارش عملکرد 9 ماهه، سود هر سهم «شبندر» و «شتران» برای سال جاری به ترتیب 106 درصد و 83 درصد رشد را تجربه کردند. افزایش بیشتر نرخ فروش محصولات نسبت به نرخ ماده اولیه این شرکت‌‌ها (نفت خام) عامل اصلی این جهش سودآوری بوده است. رقم درآمد فروش پالایشی‌ها بسیار بالا است، اما به دلیل حاشیه سود پایین، سود ناخالص شرکت‌ها چندان بالا نیست. این موضوع باعث تغییرات نرخ و در نتیجه تغییر حاشیه سود می‌شود که اثر سنگینی بر سودآوری این شرکت‌ها دارد. از آنجایی که نرخ‌ها نیز از سوی شرکت پالایش و پخش تعیین می‌شود و چندان روند معلومی ندارد، ریسک بسیار بالایی همواره به سهامداران پالایشی چه در جهت جهش سودآوری و چه ریزش سود وارد می‌شود.

4. دو پیام از دو گزارش ماهانه

شرکت سایپا گزارش عملکرد ماه بهمن خود را در حالی روی کدال قرار داد که نرخ فروش ارائه‌شده با گزارش‌های قبلی تطابق ندارد. این انحراف محاسباتی در گزارش «خساپا» موجب شناسایی 590 میلیارد تومان درآمد بیشتر شده است. با این حال، با کسر این رقم نیز احتمالا «خساپا» سود پیش‌بینی‌شده تا پایان سال خود را نیز محقق کند. در سمت دیگر، پتروشیمی فناوران گزارش عملکرد بهمن خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد این شرکت بیش از 20 درصد نسبت به میانگین یازده ماه سال 95 با کاهش مقدار تولید مواجه شده است. این امر که به دلیل قطعی گاز رخ داده، اسفند سختی را پیش روی «شفن» قرار می‌دهد تا بتواند بودجه پیش‌بینی شده خود را محقق سازد.  

5. احتیاط «آپ» در پیش‌بینی حاشیه سود

شرکت آسان پرداخت پرشین پیش‌بینی سود خالص هر سهم سال آینده خود را با 18 درصد رشد ارائه کرده است. بر این اساس، 29 درصد رشد در سرفصل درآمدهای عملیاتی مهم‌ترین عامل این تعدیل مثبت است که با انتظار رشد نقدینگی در سال آینده هم‌خوانی دارد. «آپ» همچنین، حاشیه سود خدمات اصلی خود را نسبت به عملکرد سال‌های 94 و 95 پایین‌تر دیده که به نوعی 1در این شرکت ایجاد می‌کند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

ارزیابی توان سودسازی در «فولاد»

اهرم اونس طلا برای سکه

دومین هفته نزولی در بازار ارز

عرضه 56 درصد «خکاوه» با قیمت پایه 20 تومان

تهاتر بدهی دولت با شرکت‌های بورسی

زمزمه‌های بازگشت «وپست»

توزیع بنزین «شراز» با برند «پتراز»