دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (4 اسفند)

12:26 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (4 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

پایان هفته با بازگشایی‌ها: بعد از گذشت چند روز از توقف نمادها با تعدیل مثبت‌های سنگین، احتمالا امروز شاهد بازگشایی تعداد قابل توجهی از نمادها باشیم که می‌توانند نوسانات شاخص بورس را پرشتاب‌تر کنند.

برنامه فدرال رزرو برای نرخ بهره: امروز جزئیات نشست پیشین فدرال رزرو آمریکا منتشر می‌شود که می‌تواند دید دقیق‌تری از برنامه این بانک مرکزی درباره نحوه افزایش نرخ بهره دلار بدهد. موضوعی که با اثر مستقیم بر شاخص دلار و در نتیجه متاثر شدن قیمت کالاها برای بورس تهران نیز اهمیت دارد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. دلار در مسیر آرامش

چهار روز متوالی نرخ دلار زیر 3800 تومان معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر قیمت‌ها در این بازار هموار شده و دیگر جایی برای نوسانات سنگین نمانده است. این موضوع با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه و تاکید دولت بر کنترل نرخ ارز نشان می‌دهد که احتمالا نوسانات بازار ارز در ماه‌های آینده بسیار محدود باشد. امری که نه تنها از نگاه سرمایه‌گذاری مهم می‌شود، بلکه برای بودجه شرکت‌ها نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. در واقع اگر عوامل غیراقتصادی منجر به نوسان شدید دلار نشوند، احتمالا مسیری آرام را برای نرخ ارز می‌توان متصور بود.

2. مسیر پرقدرت بازارهای جهانی

گرچه انتظار می‌رفت قیمت‌ها در بازارهای جهانی مسیر اصلاحی در پیش بگیرند، اما مشاهده می‌شود با گذشت بیش از 50 روز از سال 2017 همچنان قیمت کالاها بالا است. امیدواری به بازار فولاد در کنار اعلام چین برای کاهش شدید واردات زغال سنگ از کره شمالی، از جمله عواملی است که نه تنها خانواده فولاد (محصولات فولادی، سنگ آهن و زغال سنگ) را تحت تاثیر مثبت قرار داده، بلکه احتمالا بر قیمت محصولات وابسته نظیر متانول و اوره نیز اثرگذار باشد. در سمت دیگر، مس به دلیل اختلالات شدید عرضه در سطوح بالای 6000 دلاری نوسان می‌کند که نرخ بالایی محسوب می‌شود. روی، آلومینیوم و سرب نیز به عنوان دیگر فلزات پایه همچنان نرخ‌های نسبتا بالای خود را حفظ کرده‌اند و به نظر می‌رسد ادامه این روند، کف‌های قیمتی بالاتری را نسبت به گذشته برای این کالاها رقم زند.

3. پیام رکوردشکنی قیمت جهانی فولاد برای بورس تهران

روز گذشته، قیمت بیلت به اوج چهارساله خود در بازار جهانی رسید. موضوعی که برای صنعت بزرگ فولاد در کشورمان اهمیت ویژه‌ای دارد. «دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی نشان می‌دهد نوسانات قیمت شمش فولاد خوزستان همبستگی نزدیکی به قیمت جهانی شمش فولاد دارد. در این بررسی نکته قابل توجه اختلاف زمانی اثرگذاری افزایش نرخ‌های جهانی بر قیمت‌ها در بازار ایران است.

4. نقشه راه سود 96 «هرمز»

شرکت فولاد هرمزگان پیش‌بینی سود هر سهم خود برای سال 96 را 200 درصد تعدیل مثبت داده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود قیمت‌های کنونی فولاد، این شرکت در بودجه خود نرخ‌ها را کاملا محافظه‌کارانه در نظر گرفته است. «دنیای بورس» در تحلیلی اثرگذاری قابل توجه تغییر نرخ فروش بر سود هر سهم را بررسی کرده است.  

5. سکته در فروش ماهانه «فخوز»

فولاد خوزستان در گزارش فعالیت ماه منتهی به 30 بهمن، افت قابل توجه میزان فروش را نشان می‌دهد. گرچه در نگاه نخست نگرانی درباره تحقق سود این شرکت در سال جاری به وجود می‌آید، اما بررسی «دنیای بورس» نشان می‌دهد که شرکت در اسفند ماه و با توجه به افزایش نرخ‌های اخیر در بازار جهانی می‌توان به بودجه خود دست یابد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

فروش بلوک بیمه پارسیان

رکورد قیمت بی‌سابقه در بازار سنگ آهن

دارندگان سهام عدالت سود می‌گیرند

شکست مجدد مذاکرات معدن اسکوندیدا

جهش تولید چغندر با کشت پاییزه

تلاطم «تپکو» پس از فروش بلوک