دیده‌بان بورس سه‌شنبه (3 اسفند)

12:25 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (3 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

در انتظار بازگشایی‌ها: مشابه روز گذشته که بازار به جز برخی گروه‌های خاص، معاملات کم‌حجمی را تجربه می‌کرد، امروز نیز انتظار می‌رود سهامداران به بازگشایی نمادها چشم دوخته‌اند. به ویژه در نمادهایی که تعدیل مثبت مناسبی داده‌اند، باید منتظر رفتار سهامداران بود.

عطش فروش حقوقی: گرچه اقبال مناسب سهامداران از نمادهای خوش‌آتیه انتظار می‌رود، اما همچنان فشار فروش سنگین به ویژه از سوی برخی حقوقی‌ها کاملا در این روزها مشهود است. سهامدارانی که فقط به دلیل نیاز شدید به نقدینگی در روزهای پایانی سال فروشنده هستند و حتی امکان زیادی برای تحمل بیشتر به منظور کسب سودهای بالاتر را ندارند.

زورآزمایی سقف خودرویی‌ها: روز گذشته در ادامه گزارش‌های پیش‌بینی سود سال 96، مهم‌ترین اطلاعیه را شاید تعدیل مثبت 33 درصدی سایپا دانست. این لیدر خودروساز در شرایطی سود خود را افزایش داده که خبرهای دیگری درباره تعیین تکلیف سایپای کاشان و همچنین مذاکرات ولوو و سایپادیزل به گوش می‌خورد. اگر بازار به این اخبار واکنش مثبت نشان دهد، ممکن است پس از مدت‌ها سقف‌های قیمتی اخیر در گروه خودرو شکسته شود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. رشدهای پیوسته و آرام شاخص سهام

روز گذشته نیز شاخص بورس تهران افزایش 40 واحدی را تجربه کرد تا برای یازدهمین روز متوالی سبزپوش شود. هرچند فشار فروش‌های ماه پایانی سال، نوسان نماگر بازار سهام را به سمت کانال 78 هزار واحدی را آهسته کرده است، اما در این میان دو عامل می‌توانند این مسیر را تسهیل کند. نخست بازگشایی نمادهایی است که تعدیل سودآوری آنها قابل توجه است و دوم بالا باقی ماندن قیمت جهانی کالاها. به طوری که همچنان سطوح حدود 6000 دلاری برای مس، کانال 2300 دلار برای سرب، روی در نزدیکی 2900 دلاری و آلومینیوم نیز در مرز 1900 دلار نوسان می‌کنند.

2. یک بام و دو هوای سیمانی‌ها؟

شرکت‌های گروه سیمان در حالی گزارش‌های پیش‌بینی سود سال 96 خود را ارائه کرده‌اند که عمده آنها تعدیل مثبت‌های قابل توجهی داده‌اند. پیش‌بینی افزایش نرخ فروش برای سال آینده نکته مشترک همه این گزارش‌ها است که تاکید می‌کند شرکت‌های سیمانی مشابه سال جاری در تلاش برای رشد نرخ‌های فروش هستند. اما جالب توجه آنکه بخش مهمی از این شرکت‌ها، هم‌زمان با افزایش نرخ، رشد مقدار فروش سیمان را نیز پیش‌بینی کرده‌اند. رشد هم‌زمان نرخ و مقدار فروش تنها در شرایطی ممکن می‌شود که تقاضا به طور چشم‌گیری در سال آینده بالا رود. «دنیای بورس» پیش‌بینی سود 14 شرکت سیمانی را بررسی کرده است.

3. نقشه راه «فباهنر» از زبان مدیر عامل

«دنیای بورس» در گفت و گویی با مدیر عامل شرکت مس شهید باهنر، چشم‌انداز این شرکت در آینده را بررسی کرده است. علی اکبر امینی ضمن تشریح عوامل اثرگذار بر سودآوری شرکت، به انتظار بهبود فروش در پسابرجام اشاره می‌کند. وی همچنین، درباره طرح‌های افزایش ظرفیت و همچنین افزایش سرمایه 40 درصدی شرکت توضیحاتی ارائه کرد.  

4. خوش‌بینی 600 درصدی در «خزامیا»

شرکت زامیاد پیش‌بینی سود هر سهم سال آینده خود را از یک ریال به هفت ریال افزایش داده است (600 درصد رشد). عمده دلیل این افزایش سود، پیش‌بینی جهش 45 درصدی فروش در سال 96 است. این در حالی است که بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد شرکت در سال جاری تا ماه بهمن (یعنی پس از گذشت 11 ماه از سال) فقط 60 درصد فروش مورد انتظار را پوشش داده است. بنابراین، به نظر می‌رسد شرکت همچنان برای تحقق فروش با مشکل مواجه است و در بودجه 96 نیز محتاطانه رفتار نکرده است.

5. مجامع «پاکشو» و «کماسه» به کجا رسید؟

«دنیای بورس» از دو مجمع روز گذشته گزارش داده است. جایی که گروه صنعتی پاکشو، سرمایه خود را از 70 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان رساند. اما مجمع تامین ماسه ریخته‌گری به حد نصاب نرسید و این مجمع به آینده موکول شد. این شرکت که در ماه بهمن با جهش 100 درصدی قیمت همراه شده، جذابیت زیادی در مجمع خود خواهد داشت.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

آغاز پرداخت مطالبات داروخانه‌ها

مهلت یک ساله برای افزایش سرمایه بیمه‌ای‌ها

اصلاح درصد سهام عدالت در پالایشی‌ها

اوراق اختیار «اخابر» از امروز

آغاز بازگشت متانولی‌ها با «زاگرس»

تناقض‌های آماری بنزین‌سازی «شبندر»