دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (27 بهمن)

12:20 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (27 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

هراس جدی از خرید؟ بررسی عملکرد سهامداران درصدی، همچنان نشان از جابجایی‌های سنگین سهام دارد. جایی که شرکت‌ها برای شناسایی سود و پرداخت تعهدات خود و سهامداران عادی برای خریدهای عید در پایان سال نیاز بالایی به نقدینگی دارند. بر این اساس، ذهنیت بالا رفتن فشار فروش در بورس تهران موجب شده، خریداران نیز با احتیاط بیشتری رفتار کنند. امری که نوسانات شاخص سهام را نیز محدود کرده است.

واکنش کالایی‌ها به افت قیمت‌های جهانی: شب گذشته، سخنان جنت یلن، رئیس کل فدرال رزرو مبنی بر آنکه نباید افزایش نرخ بهره دلار آمریکا را به تعویق انداخت موجب رشد شاخص دلار و در نتیجه کاهش قیمت‌های جهانی کالاها شد. در مورد فلز مس، کارگران معدن اسکوندیدای شیلی که مدتی است اعتصاب کرده‌اند قرار گذاشتند که امروز مجددا با شرکت BHP مذاکره کنند؛ امری که افت قیمت مس در میان فلزات را شدت بخشید. گرچه امروز در آغاز معاملات بازارهای جهانی رشد اندکی را در قیمت‌ها شاهد هستیم، اما احتمال دارد فاصله گرفتن از اوج قیمت‌ها، فشار فروش نسبی را در قیمت سهام وابسته به کالاها ایجاد کند.

بازگشایی «ونوین» پس از صورت مالی حسابرسی‌شده؟ بانک اقتصاد نوین صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی‌شده خود را ارائه کرد تا دیگر بهانه‌ای برای بسته ماندن نماد نداشته باشد. با این حال، تجربه اخیر نشان داده است بورس برخی بازگشایی‌ها را بر اساس مطلوب بودن یا نبودن وضعیت بازار به تعویق می‌اندازد.

اقتصاد بین‌الملل: در فضای بین‌المللی، امروز آمارهای مهمی از اقتصاد آمریکا از جمله تورم مصرف‌کننده و میزان خرده‌فروشی ماه ژانویه منتشر می‌شود که می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. در بازار نفت نیز انتشار آمار موجودی نفت تجاری آمریکا بر قیمت‌ها اثرگذار است. انتظار بازار افزایش بیش از 3 میلیون بشکه نفت تجاری است.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. مسدودیت مسیر ورود تازه‌واردها تا پایان 95

در اقدامی کم‌سابقه، ناظر بازار نه تنها عرضه امروز سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا را به تعویق انداخت، بلکه اعلام کرد تا پایان سال، عرضه اولیه‌ای در بازار سهام صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که طبق برنامه، امسال آخرین سال خصوصی‌سازی است و هنوز بسیاری از شرکت‌های برنامه‌ریزی‌شده واگذار نشده‌اند. طی مدت اخیر، بازار سهام به اولویت مسئولان تبدیل شده و در کنار توقف عرضه‌های اولیه، انتشار اوراق بدهی نیز محدود شده است. اگر الزام کف 5 درصدی سهام در پورتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و تلاش برای راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار را نیز به موارد یادشده اضافه کنیم، پازل حمایت از بورس تکمیل می‌شود. فارغ از تبعات منفی این مساله در میان‌مدت، می‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت حمایت‌های این‌چنینی ممکن است تحرکاتی را با فشار نقدینگی در بورس تهران شاهد باشیم.

2. آفت مطالبات برای دارویی‌های بورس

«دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی به وضعیت صنعت دارو پرداخته است. دارویی‌ها که عموما با بازار هدف مشخص به عنوان یکی از صنایع کم‌ریسک بورس تهران شناخته می‌شدند، به شدت با مشکل مطالبات دولتی مواجه شده‌اند. دوره وصول مطالبات در این صنعت به 300 روز رسیده و کاهش نقدینگی در دسترس شرکت‌های دارویی باعث رشد 240 درصدی هزینه‌های مالی دارویی‌ها از سال 91 تا کنون شده است.

3. مختصات سودآوری «شفن» در سال آینده

پتروشیمی فناوران که از متانول‌سازان بورس تهران شناخته می‌شود با توجه به رشد قیمت جهانی این محصول با افزایش سودآوری مواجه شده است. «دنیای بورس» در گزارشی وضعیت سودآوری «شفن» را بر اساس سه متغیر اصلی نرخ دلار، گاز طبیعی و متانول بررسی کرده است. در یک سناریوی منطقی می‌توان سود 440 تومانی را به ازای هر سهم این شرکت انتظار داشت.

4. پاشنه آشیل تعدیل مثبت «خموتور»

موتورسازان تراکتورسازی در نخستین پیش‌بینی سود سال 96 خود، زیان 153 ریالی هر سهم در سال 95 را به 23 ریال سود تبدیل کرده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلار مبادلاتی شرکت 3450 تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به سهم بالای واردات مواد اولیه در هزینه‌های «خموتور»، رشد بیشتر نرخ دلار مبادله‌ای مثلا با تک‌نرخی کردن ارز می‌تواند مجددا شرکت را به محدوده زیان‌آوری بکشاند.

5. دورنمای «تاپیکو» از نگاه مدیر عامل

حسن پیوندی، مدیر عامل هلدینگ سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین روز گذشته در یک نشست خبری از برنامه‌های متعدد شرکت خبر داد. در مهم‌ترین این برنامه‌ها، زمان بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه نخست 97، تغییر احتمالی ساختمان «تاپیکو» و برنامه نهایی شدن تعداد زیادی از پروژه ها اعلام شد. پیوندی یکی از ویژگی‌های «تاپیکو» که بر سهام آن نیز اثرگذار است را تنوع بالای سرمایه‌گذاری‌های آن دانست که می‌تواند ریسک رویدادهای بخشی و حوادث سنگین بر سودآوری این شرکت را به حداقل برساند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

رمزگشایی از اثر طرح کاهش تولید آلومینیوم در چین

زمان راه‌اندازی سیکل ترکیبی «بمپنا»

ملک‌فروشی بزرگ در بانک انصار

وعده پرداخت هزار میلیارد تومان مطالبات دارویی‌ها

حمایت از تولید ریل «ذوب»

واکنش مدیرعامل «کچاد» به عوارض یک درصدی

سریال ناتمام ناکامی مزایده «هپکو»