دیده‌بان بورس دو‌شنبه (25 بهمن)

12:17 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دو‌شنبه (25 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

آخرین تلاش‌ها در فلزی‌ها؟ روز گذشته نمادهای فلزی-معدنی شرایط مطلوبی را پشت سر نگذاشتند. فشار فروش و نگرانی از ادامه این وضعیت باعث شد قیمت‌ها عموما در محدوده منفی ثبت شوند. عدم تحرک جدی در نمادهای این گروه ممکن است ناامیدی فراگیری در بورس تهران ایجاد کند. رصد معاملات امروز این گروه اهمیت دارد.

توجه به قیمت‌های جهانی: با وجود آغاز معاملات صعودی، نحوه نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی به شدت باید توسط معامله‌گران رصد شود.

واکنش خودرویی‌ها به فضای مثبت: تداوم حمایت سهامداران درصدی و وعده‌های مثبت در همایش بین‌المللی خودرو در روز گذشته، هر چند نتوانستند دیروز روند قیمت سهام را تغییر دهند، اما باید دید در معاملات امروز خودرویی‌ها چه مسیری را برای نوسان خود انتخاب می‌کنند.

اقبال به «غگرجی»؟ بیسکوییت گرجی به عنوان یکی از پیشگامان نمادهای این گروه، پیش‌بینی سودآوری خود برای سال 96 را با 29 درصد تعدیل مثبت ارائه کرد. باید دید فضای منفی روز گذشته این گروه با این گزارش تعدیل می‌شود یا خیر.

گزارش ماهانه اوپک: امروز همچنین، گزارش ماهانه اوپک منتشر خواهد شد که میزان تولیدات کشورها و در نتیجه تعهد آنها به توافق بر سر کاهش سطح تولیدات اهمیت بالایی برای بازار نفت دارد. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تعهد بیش از 90 درصدی کشورهای عضو اوپک را برآورد کرده بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. تاکید مجدد چتر دولت برای بازار سهام

دیروز در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی و سرمایه‌گذاری ایران، معاون رئیس جمهور بار دیگر بر سیاست حمایتی دولت در بازار سهام تاکید کرد. به گفته نوبخت، به منظور جلوگیری از ضربه وارد شدن به بازار سهام، فعلا اوراق بدهی منتشر نمی‌کنیم. پیش از این رئیس سازمان بورس نیز به صراحت اولویت خود را توسعه بازار سهام عنوان کرده بود. این موارد فارغ از آنکه ممکن است در بلندمدت چندان به نفع بورس نباشد، اما نشان می‌دهد دولت تمایل ویژه‌ای به رونق بازار سهام دارد.

2. هراس بازار از سهامداران درصدی

نیاز شدید به نقدینگی به ویژه در میان سهامداران حقوقی باعث شده تا بازار احتیاط ویژه‌ای در خریدهای فعلی خود داشته باشد. نگرانی از عرضه سنگین درصدی‌ها با توجه به نزدیک شدن به پایان سال باعث شده حتی بسیاری از فرصت‌های جذاب بازار سهام با اقبال چندانی مواجه نشود. افزایش این عرضه‌ها بلافاصله با رشد تقاضا در گروه‌های مختلف رقم می‌خورد که نمونه‌های آن را اخیرا در نمادهای فلزی و انبوه‌سازی مشاهده می‌کنیم.

3. فستیوال خودرویی با حضور خارجی‌ها

روز گذشته چهارمین همایش صنعت خودرو با حضور بزرگان خودروساز کشورمان در کنار شرکت‌های آسیایی و اروپایی برگزار شد. فارغ از برخی حاشیه‌ها، عموما دیدگاه‌های مثبتی چه به لحاظ بهبود جایگاه صنعت در داخل کشور و چه از نظر چشم‌انداز مشارکت با خارجی‌ها مطرح شد و عمده شرکت‌ها نسبت به افزایش همکاری‌ها با ایران ابراز تمایل کردند.

4. بازگشایی‌های غیرمعمول در بورس تهران

در معاملات دیروز، سه نماد «تاپیکو»، «کماسه» و «پدرخش» در بورس تهران بازگشایی شدند. «تاپیکو» با وجود بازگشایی پس از تعدیل مثبت، نزولی شد. «کماسه» و «پدرخش» نیز به رغم شفاف‌سازی شرکت‌ها مبنی بر عدم تغییر در وضعیت سودآوری در سایت کدال، بار دیگر با صف خرید معاملات خود را آغاز کردند. «دنیای بورس» ریشه‌های این روندهای در ظاهر غافل‌گیرکننده را بررسی کرده است.

5. رصد تحولات «شیران» از دوربین مجمع

روز گذشته، مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با تقسیم سود 90 درصدی کل سود محقق‌شده شرکت برگزار شد. تغییر در تکنولوژی تولید ال‌ای‌بی و همچنین توان بازیابی 540 کیلوگرم پلاتین از کاتالیست‌های مورد استفاده شرکت مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این مجمع است. به این ترتیب، نه تنها سبد فروش گسترده‌تر شده و برخی مشکلات تامین مواد اولیه شرکت حل می‌شود، بلکه فضای بازاریابی «شیران» گسترده‌تر نیز می‌شود.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

ریسک «ذوب» برای زغال‌سنگی‌ها

وصل مجدد گاز در «خراسان»

هشدار نسبت به روند قیمت آلومینیوم

تصمیم روسیه برای تمدید برنامه کاهش تولیدات

سه شرکت جدید در راه بورس

فروش سهام «خکاوه» تا پایان سال

انحلال سه زیرمجموعه «شپلی»