قطعه‌سازان ترکیه در ایران

12:17 - 1400/01/25
 پس از اعلام همکاری‌های‌ قطعه‌سازان فرانسوی و ایرانی، رئیس انجمن قطعه‌سازان ترکیه نیز تاکید می‌کند: ترکیه قصد دارد در ایران سرمایه‌گذاری کرده و در پروژه‌های تحقیق و توسعه صنعت خودروی ایران فعال شود.

ایسنا: آلبرت کنسا در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: رقابت در حوزه صنعت خودرو می‌تواند به تقویت شرکت‌های ایرانی و توسعه‌ای کمک کند و ما در این راه گام برخواهیم داشت. به گفته کنسا بازار داخلی خودروی ترکیه کوچک‌تر از بازار خودروی ایران اما صادرات خودروی ترکیه قوی‌تر از ایران است. علاوه بر ابراز تمایل ترکیه‌ای‌ها، فرانسوی‌ها نیز در سال‌های گذشته 3 یادداشت تفاهم با قطعه‌سازان ایرانی منعقد کرده‌اند. 

ترکیه سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادرات داشته است و در ۱۰ سال گذشته توسعه گسترده‌ای را در صنعت خودروسازی ترکیه شاهد بوده است. در این مدت تولید خودرو در ترکیه ۵۰ درصد و صادرات ۷۰ درصد رشد داشته است. ترکیه در ۴ سال گذشته همه ساله رشد دو رقمی در تولید و صادرات خودرو داشته‌ است. صادرات خودروی ترکیه عمدتا به اتحادیه اروپاست و ترکیه بزرگترین صادرکننده خودرو در اتحادیه اروپاست. به گونه‌ای که سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده است.