دیده‌بان بورس یک‌شنبه (24 بهمن)

12:16 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (24 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

معاملات سنگین در فلزی‌ها: از یک سو، اقبال برخی سهامداران حقیقی و حقوقی به نمادهای گروه فلزی-معدنی پس از افزایش قیمت‌های جهانی و از سمت دیگر، فشار فروش عده‌ای دیگر از سهامداران، ممکن است حجم معاملات این گروه را افزایش دهد. به هر حال رصد معاملات این گروه در این روزها اهمیت ویژه‌ای دارد.

زمینه‌سازی برای موج اخبار خودرویی‌ها: امروز در حالی همایش بین‌المللی خودرو با حضور مقاماتی از خودروسازان بزرگ بین‌المللی برگزار می‌شود که روز گذشته نیز مدیران سیتروئن با سایپایی‌ها دیدار کردند. این رویدادها ممکن است زمینه‌ساز تکرار تجربه زمستان سال گذشته و اقبال در نمادهای خودرویی روی موج اخبار شود. بنابراین، رصد معاملات این گروه نیز مهم است.

کف «برکت»؟ روز گذشته، قیمت سهام «برکت» به 220 تومان رسید که کف بازه تعیین‌شده در روز عرضه اولیه محسوب می‌شود. گرچه هنوز برخی کارشناسان قیمت این سهم را بالا ارزیابی می‌کنند، اما ممکن است بازار به این کف قیمتی واکنش نشان دهد و خریدها در این سطح قیمت افزایش یابد.

«وملل» در فرابورس: پس از معارفه روز گذشته، امروز نماد معاملاتی شرکت اعتباری ملل در بازار دوم فرابورس ایران گشایش می‌یابد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. احتیاط یا فرصت‌سوزی در بورس؟

به دنبال جهش قیمت‌های جهانی در پایان هفته گذشته، انتظار می‌رفت استقبال مناسبی از سوی فعالان بازار سهام در نمادهای وابسته صورت گیرد. با این حال، صف‌های خرید شرکت‌های کالایی به سرعت عرضه شدند، امری که نیاز بالا به نقدینگی سهامداران با نزدیک شدن به پایان سال را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، در نماد «فملی» صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه‌گذاری فرهنگیان به ترتیب 4 میلیون و 3 میلیون از سهام خود در ملی مس را دیروز به فروش رساندند. این فضای احتیاطی سنگین برای خرید سهام وابسته به کالاها در شرایطی به چشم می‌خورد که انتظار می‌رود رشد قابل توجه قیمت جهانی کالاها و نرخ دلار احتمال تعدیل مثبت سودآوری شرکت‌های وابسته را بیش از پیش افزایش دهد.

2. شارژ تکلیفی بازار سهام

روز گذشته، نامه‌ای منتشر شد که طی آن سازمان بورس مجددا صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را ملزم به رعایت حد نصاب سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش‌های مختلف کرد. بر این اساس، صندوق‌های مزبور باید حداقل 5 درصد از دارایی خود را وارد بازار سهام کنند که چیزی حدود 5000 میلیارد تومان نقدینگی جدید است که با ورود خود به بورس می‌تواند موجب تحرک جدی قیمت‌ها شود.

3. تبعات جهانی قطع گاز ایران

مدتی است که به دلیل برودت هوا، گاز پتروشیمی‌های کشورمان قطع شده است. این موضوع سبب شده تا عرضه محصولات پتروشیمی کشورمان در این دوره مختل شود. به طوری که قیمت متانول در بازارهای هند و چین افزایش چشم‌گیری داشته است و هر تن متانول در چین با 16 دلار رشد به 347 دلار رسیده است. از سوی دیگر، بررسی‌های «دنیای بورس» از بازار سایر محصولات پتروپالایشی نیز نشان از رشد دسته‌جمعی قیمت آنها از جمله گاز مایع، اتیلن، پروپیلن، پی وی سی، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن و نفتا دارد.

4. واکنش مثبت به خیز تسویه مطالبات برقی‌ها

تهاتر بخشی از مطالب شرکت‌های عرضه‌کننده برق به کمک اوراق تسویه خزانه در نمادهای «بمپنا» و «دماوند» سبب شد تا معامله‌گران سهام واکنش مثبتی به این گروه نشان دهند. سهم بالای مطالبات از دولت در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم ممکن است با کمبود نقدینگی موجب شود در آینده هزینه‌های مالی گروه افزایش یابد.

5. عرضه سهام «به‌پرداخت»

به گفته مدیر عامل بانک ملت، شرکت به پرداخت ملت هفته آینده در بازار سهام عرضه خواهد شد. این شرکت بیشترین سهم بازار را در تراکنش‌های شاپرک کشور دارد و با ورود خود به بازار سهام می‌تواند سایر نمادهای این گروه نظیر «آپ»، «رکیش» و «رتاپ» را نیز متاثر کند. این عرضه به منظور کمک به سودآوری بانک ملت و تامین نقدینگی آن صورت می‌گیرد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

سیگنال حمایتی جدید از مس

پیش‌بینی ثبات روند در «خدیزل» 96

سوخت «جم» برای سود «تاپیکو»

وصل شدن گاز پتروشیمی کرمانشاه

مشکلات بزرگ «شپلی»

سایه «فارس» بر سر قیمت «مبین»

پایان دوره معاملاتی اختیار معامله ملی مس